GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

192 resultaten
Filteren
van 20
Rectorale redes
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome
1910-10-20
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 181

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 181

171 Schriften der Vater und Begründer der reformirten Kirch e, Bd. IV, 1 = Halfte, p. 414, 415, noot, die verschillende staaltjes meedeelt uit het werk van Graaf DE SÉQUR, Mes tentations, p. 12; DOVIAERQVE, Calvin, I, 430, die citaten geeft uit AUDIN, Histoire générale de la vie, des ouvrages et ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
341 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 182

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 182

172 woorden bij tijdgenooten voorkomen. In de oudste berichten komt alleen de uitroep v o o r : „Gott kumm mir zu Hilf!" De nieuwere schrijvers nemen daarom meestal aan, dat Luther alleen deze woorden gesproken heeft, of „Gott helfe mir"; zoo o. a. H A U S R A T H , Luthers Leben, I, 439, 440. K ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
348 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 183

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 183

l73 1*") Luthers Werke, E. A. P, 14. Dat Luther deze en dergelijke uitspraken niet in letterlijken zin bedoeld heeft, spreekt wel van zelf en blijkt ook, wanneer men den samenhang nagaat. Luther zegt bijv. op de aangehaalde plaats: „Diese Predigt soUt man billig mit groszen Freuden horen und anne ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
318 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 184

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 184

174 1*8) G. BOSSERT, Wiirttemberg und Janssen, Halle, 1884; uitgegeven in de Schriften des Vereins für Reformationsgeschichte, [ahrg. 2, Heft 5, 6. i*?) G. BossERT, t. a. p. p. 160 en v.v. "») t. IX, resis bant, nulla rebusROB. BELLARMINI, Opera omnia, ed. lust. Fèvre, Paris. 1873, p. 206: ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
303 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 185

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 185

175 superstitiën der Roomsche Kerk afkeerig waren, maar in hoofdzaak, omdat ze een losbandig leven wilden voeren: „Un prothonotaire se pourra bien moquer du crucifix, aux despens duquel il meine ioyeuse vie, en banquetz, en ieux, en danses et en toute braveté . . Un courtisant peut bien parier en ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
348 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 186

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 186

176 "^) Reeds in een predicatie van 1516 wijst Luther hierop met nadruk: „Hoc est Euangelium i. e. iucundum et suave nuntium animae, quae per legem interpretatam iam peribat et deiecta f uit, audire scWicet, quod lex est impleta scil. per Christum, quod non sit necesse earn Implere. Quare qui non ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
306 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 187

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 187

177 ''^''') E. TROELTSCH, t. a. p. p. 27 en evenzoo in zijn Protestanüsches Christenium and Kirche in der Neuzeit in Die Kultur der Gegenwart herausgegeben von Paul Hinneberg, Teil I, Abteil. IV, 1, Geschichte der Christlichen Religion, 2. Auflage, Berlin, 1909, p. 552 en v.v., vooral p. 568—587, ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
155 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 188

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 188

178 inwerken, is eigenlijk overbodig. Ieder historieschrijver erkent dit feit en roemt het als een der grootste weldaden, die het Calvinisme aan de volkeren gebracht heeft. Zoo schrijft Prof. W. WALKER, hoogleeraar in de Kerkhistorie aan de Yale University in zijn John Calvin^ the organiser of re ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
394 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 189

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 189

179 Moralstatistik in ihrer Bedeutung für eine christliche Socialethik, 2e Aufl. Erlangen, 1874, gaf in Band I, § 50 een afzonderlijk hoofdstuk over den „Einfluss der Confession auf die Volksbildung und Volkssittlichkeif' (p. 610 en v.v.), maar komt slechts tot de volgende conclusie: „Wir können ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
391 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 190

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 190

180 173) Ik wijs hierop, omdat A. M. WEISZ zijn Lutherpsychologie eindigt met te zeggen: „Katholischer Sinn und Menschenvergötterung sind Gegensatze" en aan het Protestantisme verwijt, dat het met den mensch afgoderij pleegt (p. 304). 173) DR. G. J. D. SCHOTEL, De Academie te Leiden, Haarlem, 187 ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
56 woorden
van 20