GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 185

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 185

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

175 superstitiën der Roomsche Kerk afkeerig waren, maar in hoofdzaak, omdat ze een losbandig leven wilden voeren: „Un prothonotaire se pourra bien moquer du crucifix, aux despens duquel il meine ioyeuse vie, en banquetz, en ieux, en danses et en toute braveté . . Un courtisant peut bien parier en risee et moquerie de toutes les basteleries ausquelles s' amuse Ie monde pour servir Dieu . . Mais quand on nous parle des sainctz commandemens de Dieu, il n'est pas question de faire Ie niquet. Une dame peut bien faire la figue a un messire Jehan (d. w. z. haar biechtvader verachten), qu' elle craignoit au paravant comme foudre, pource qu' il falloit, bon gré mal gré, pour Ie moins une fois 1' an, venir a luy, et luy reveler tous ses menus secretz" {Calv. Op. in Corp. Ref. t. VI, p. 599). 152) Luthers Werke, E. A. 6-, 179. '•'•') Zie WALTHER, Für Luther wider Rom, p. 302 en v.v. en FRIEDENSBURQ in de Schriften des Vereins für Reformationsgeschichte, 27e jahrg. No. 100, p. 49 en v.v. "') Luthers Werke, E. A. 17', 454, zegt Luther zelf: „Dieweil jtzt der Bann abgethan ist, thut ein jeder was er will". 165) Luthers Werke, E. A. 50, 377, teekent Luther het beeld van de „kindliche und knechtliche Gerechtigkeit", waardoor de Roomsche Kerk de massa in bedwang hield, aldus: „Denn damit behaU man das Kind fromm, wenn mans mit der Ruthen staupet, oder wenn mann ihm Aepfel, Birn, Pfefferkuchen, Nüsse, Zucker oder andere Gaben gibt. Wenn die Ruthe aufhöret, und der Zucker alle ist, so höret die Frömmkeit auch auf. Also gehets allenthalben zu unser Zeit. Weil das Evangelium lehret, mann soil allen Menschen, ohne Gesuch unsers Genieszes allein Gott zu Ehren und dem Nahesten zu Dienst und Nutz, Guts thun, da will Niemand dem Andern helfen noch rathen". Zie voorts WALTHER, Für Luther wider Rom. p. 723 en v.v. i»")

Zie W. FRIEDENSBURQ, t. a. p., p. 49.

1") Luthers Werke, E. A. 54, 148. 168) FLORIMOND DE RAEMOND, L' Histoire de la Naissance, Progrez et Decadence de V Heresie de ce Siècle, Rouen, MDCXVIII, p. 846.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 185

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's