GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

64 resultaten
Filteren
van 7
Rectorale redes
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding
1936-10-20
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 31

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 31

27deze eeneiige tweelingen geheel verschillend zijn tengevolge van milieu en opvoeding, van aanvaarde normen en voorgestelde idealen. ^^O) Daarbij komt nog iets. Het „Erlebnis" als zoodanig behoeft niet te leiden tot een doelmatige motorische ontlading. Gelijk uit de jongste experimenteele ...

Rectorale redes
J. Waterink
387 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 32

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 32

28innert aan een of meer van de daareven genoemde typen. ^^'') Vergeten wij niet, dat het onzuivere „Erlebnis" van het angstige kind, van het eigenzinnige kind, van het hoogmoedige kind, als bron voor de ontwikkeling „vom Kinde aus" genomen, vanzelf een paedagogisch resultaat moet doen ber ...

Rectorale redes
J. Waterink
401 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 33

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 33

29wording of het waarnemingsbeeld als primairen, door een prikkel ontvangen inhoud te scheiden. Concreter en meer scherp omlijnd voor ons eigen bewustzijn dan een hallucinatie, ook bewust te onderscheiden van de eidetische waarnemingsbeelden in den zin van Jaensch, ^^^) hebben de voorstell ...

Rectorale redes
J. Waterink
411 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 34

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 34

30in het algemeen, dat ik heb tengevolge van het in aanraking komen met een bepaald object. Daarbij komt nog iets. Zoozeer kan onze kennende functie vrij zijn van de innerlijke beleving, dat ik mij een object of een situatie kan denken, zonder dat ik daarbij een aanschouwelijke voorstellin ...

Rectorale redes
J. Waterink
449 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35

31altijd tot de reëele objectieve wereld buiten mij terug. De stoot tot de kennis gaat dus uit van de zinnelijke wereld. Deze werkt in op den menschelijken geest en dringt hem tot actie. ^^^) Maar natuurlijk, wanneer deze geest werken gaat, werkt hij naar zijn eigen aard. N u beleeft de me ...

Rectorale redes
J. Waterink
411 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36

32Merkwaardig is, hoe altijd weer het Westersche denken strandde op de klip van het alles schematiseerende en doodende intellectualisme, of op die van een alles versubjectiveerende en in emotionaliteiten vervluchtigende romantiek. De Calvinistische paedagogiek zal zich voor beide hebben te ...

Rectorale redes
J. Waterink
426 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37

33 dat het kind brengt tot de erkenning van de majesteit van den Allerhoogste en tot eerbied voor de orde en de wet, die God aan en in de schepping heeft gegeven. Voor de practijk van het onderwijs beteekent dit de noodzakelijkheid, zich zoo dicht mogelijk bij het leven aan te sluiten. Calvinisti ...

Rectorale redes
J. Waterink
448 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38

34 genomen een fundamenteel verschil is tusschen wat „kennen" heet in Westerschen en wat „kennen" heet in Oosterschen zin. Kohnsta-mm omschreef dat als volgt: -^*') „Het meest gewone Grieksche woord voor kennis, gnosis, duidt aan een „weten omtrent", een „nauwkeurig op de hoogte zijn van". Het ke ...

Rectorale redes
J. Waterink
442 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39

35 eerbiedige houding, evenzeer altijd in relatie tot een «gij". De bedoeling van opvoeding en onderwijs kan niet zijn, dat zekere neutrale, doode inhouden uit het volle vat opvoeder of onderwijzer worden overgegoten in het leege vat kind. Steeds moet het zoo zijn, dat uit de levensvolheid van de ...

Rectorale redes
J. Waterink
443 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40

3é om kampt men om den voorrang van innerlijk beleven of kennen. De Christelijke opvoeding zoekt naar de eenheid der functies, naar de overeenstemming, de samenwerking, de harmonie. ^^^) Zij geeft aan alle functies de eere, die haar toekomt, en streeft daarbij naar volmaking van den ganschen mens ...

Rectorale redes
J. Waterink
423 woorden
van 7