Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 31
27deze eeneiige tweelingen geheel verschillend zijn tengevolge van milieu en opvoeding, van aanvaarde normen en voorgestelde idealen. ^^O) Daarbij komt nog iets. Het „Erlebnis" als zoodanig behoeft niet te leiden tot een doelmatige motorische ontlading. Gelijk uit de jongste experimenteele ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 32
28innert aan een of meer van de daareven genoemde typen. ^^'') Vergeten wij niet, dat het onzuivere „Erlebnis" van het angstige kind, van het eigenzinnige kind, van het hoogmoedige kind, als bron voor de ontwikkeling „vom Kinde aus" genomen, vanzelf een paedagogisch resultaat moet doen ber ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 33
29wording of het waarnemingsbeeld als primairen, door een prikkel ontvangen inhoud te scheiden. Concreter en meer scherp omlijnd voor ons eigen bewustzijn dan een hallucinatie, ook bewust te onderscheiden van de eidetische waarnemingsbeelden in den zin van Jaensch, ^^^) hebben de voorstell ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 34
30in het algemeen, dat ik heb tengevolge van het in aanraking komen met een bepaald object. Daarbij komt nog iets. Zoozeer kan onze kennende functie vrij zijn van de innerlijke beleving, dat ik mij een object of een situatie kan denken, zonder dat ik daarbij een aanschouwelijke voorstellin ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35
31altijd tot de reëele objectieve wereld buiten mij terug. De stoot tot de kennis gaat dus uit van de zinnelijke wereld. Deze werkt in op den menschelijken geest en dringt hem tot actie. ^^^) Maar natuurlijk, wanneer deze geest werken gaat, werkt hij naar zijn eigen aard. N u beleeft de me ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36
32Merkwaardig is, hoe altijd weer het Westersche denken strandde op de klip van het alles schematiseerende en doodende intellectualisme, of op die van een alles versubjectiveerende en in emotionaliteiten vervluchtigende romantiek. De Calvinistische paedagogiek zal zich voor beide hebben te ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37
33 dat het kind brengt tot de erkenning van de majesteit van den Allerhoogste en tot eerbied voor de orde en de wet, die God aan en in de schepping heeft gegeven. Voor de practijk van het onderwijs beteekent dit de noodzakelijkheid, zich zoo dicht mogelijk bij het leven aan te sluiten. Calvinisti ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38
34 genomen een fundamenteel verschil is tusschen wat „kennen" heet in Westerschen en wat „kennen" heet in Oosterschen zin. Kohnsta-mm omschreef dat als volgt: -^*') „Het meest gewone Grieksche woord voor kennis, gnosis, duidt aan een „weten omtrent", een „nauwkeurig op de hoogte zijn van". Het ke ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39
35 eerbiedige houding, evenzeer altijd in relatie tot een «gij". De bedoeling van opvoeding en onderwijs kan niet zijn, dat zekere neutrale, doode inhouden uit het volle vat opvoeder of onderwijzer worden overgegoten in het leege vat kind. Steeds moet het zoo zijn, dat uit de levensvolheid van de ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40
3é om kampt men om den voorrang van innerlijk beleven of kennen. De Christelijke opvoeding zoekt naar de eenheid der functies, naar de overeenstemming, de samenwerking, de harmonie. ^^^) Zij geeft aan alle functies de eere, die haar toekomt, en streeft daarbij naar volmaking van den ganschen mens ...