Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 21
17zich met min of meerder recht beroepen op paedagogen uit de vorige eeuw. ^^^) Dat de naam van Hildebrandt ^^^) in dit verband herhaaldelijk werd genoemd, zoodat hij den titel kreeg van „Anwalt der Aufsatzreform" behoeft ons niet te verbazen. Merkwaardig is echter, dat ook voor het geschi ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 22
i8z.g. „Erlebnis"-paedagogiek, of van wat zich als zoodanig aandient. Anderzijds dient hier te worden gewezen op een typische poging om de theorie van de „Erlebnis"-paedagogiek te stellen in dienst van andere politieke principia. Wanneer Kawerau spreekt over het "Erlebnis"-principe bij het ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 23
19staat deze school nog ietwat geïsoleerd, maar toch heeft zij een niet te onderschatten invloed. Zij betoogt, dat de innerlijke beleving volgens vast plan bij het kind is te wekken. Het is mogelijk om gevoelens en wilsimpulsen aan het kind te doen beleven op zulk een wijze, dat het kind g ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 24
20verlangen naar orde en wet, ^^**) een orde en een wet, die zij zelf vorm gaf. De school was dan het contactpunt tusschen den chaos en de door de jeugd zelf omschreven orde, welke als hoogste ideaal had, het in liefde elkander dienen. ^^^) Misschien gelukkig voor deze scholen zelve, heeft ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 25
21sterker spreekt dit, wanneer wij letten op wat men bij de „Erlebnis"psychologie voor de paedagogiek meende te kunnen doen. Nu heeft men, vooral ook met het oog op de paedagogiek, wel getracht op tweeërlei manier aan de gevaren te ontkomen. In de eerste plaats door van drieërlei „Erlebnis ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26
22leving. Men vond de volgende „Erlebnis"-vormen bij kinderen: ten eerste die van de eenvoudige erkenning of ontkenning van een waarde op grond van een niet redelijke, maar onmiddellijk erkende beleving. Dit is dan de persoonlijke vorm van waarde-erkenning. In de tweede plaats die van een ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 27
23„Erlebnis" niet mogelijk, of wel wij moeten aanvaarden, dat het ethische de consequentie is van den samenhang der dingen. Slechts daar, waar een naturalistische ethiek a la Rousseau zou kunnen worden aanvaard, slechts daar waar men het kind zou kunnen zien zonder zonde en zonder gebrek e ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 28
24niet rationeel is te benaderen en wat men niet in begrijpelijke termen kan uitdrukken. De fout, die de „Erlebnis"-paedagogiek aankleeft, is dan ook deze, dat ze meer kunst dan wetenschap is, meer gedicht dan gedachte, meer werkplan dan werkelijkheid. Het experimenteel onderzoek van Grueh ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 29
2-5kennend subject zelf uiteindelijk de bron der kennis is. ^'^*) En daarmede is ook de „Erlebnis"-school in feite teruggekeerd tot het standpunt van het oude Rationalisme. De verhouding tusschen innerlijk beleven en kennen, zooals die in de door ons besproken school wordt geponeerd, is ni ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 30
26akte, waarbij wij een zedelijke norm betrekken op een „Erlebnis", is zelf in haar wezen geen „Erlebnis", maar akte van ons bewustzijn. Vandaar dat de voorstelling, alsof tenslotte karaktervorming vrucht is van een toestand van evenwicht in de continuïteit van de innerlijke belevingen, on ...