GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

64 resultaten
Filteren
van 7
Rectorale redes
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding
1936-10-20
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 21

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 21

17zich met min of meerder recht beroepen op paedagogen uit de vorige eeuw. ^^^) Dat de naam van Hildebrandt ^^^) in dit verband herhaaldelijk werd genoemd, zoodat hij den titel kreeg van „Anwalt der Aufsatzreform" behoeft ons niet te verbazen. Merkwaardig is echter, dat ook voor het geschi ...

Rectorale redes
J. Waterink
417 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 22

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 22

i8z.g. „Erlebnis"-paedagogiek, of van wat zich als zoodanig aandient. Anderzijds dient hier te worden gewezen op een typische poging om de theorie van de „Erlebnis"-paedagogiek te stellen in dienst van andere politieke principia. Wanneer Kawerau spreekt over het "Erlebnis"-principe bij het ...

Rectorale redes
J. Waterink
422 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 23

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 23

19staat deze school nog ietwat geïsoleerd, maar toch heeft zij een niet te onderschatten invloed. Zij betoogt, dat de innerlijke beleving volgens vast plan bij het kind is te wekken. Het is mogelijk om gevoelens en wilsimpulsen aan het kind te doen beleven op zulk een wijze, dat het kind g ...

Rectorale redes
J. Waterink
401 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 24

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 24

20verlangen naar orde en wet, ^^**) een orde en een wet, die zij zelf vorm gaf. De school was dan het contactpunt tusschen den chaos en de door de jeugd zelf omschreven orde, welke als hoogste ideaal had, het in liefde elkander dienen. ^^^) Misschien gelukkig voor deze scholen zelve, heeft ...

Rectorale redes
J. Waterink
389 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 25

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 25

21sterker spreekt dit, wanneer wij letten op wat men bij de „Erlebnis"psychologie voor de paedagogiek meende te kunnen doen. Nu heeft men, vooral ook met het oog op de paedagogiek, wel getracht op tweeërlei manier aan de gevaren te ontkomen. In de eerste plaats door van drieërlei „Erlebnis ...

Rectorale redes
J. Waterink
452 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26

22leving. Men vond de volgende „Erlebnis"-vormen bij kinderen: ten eerste die van de eenvoudige erkenning of ontkenning van een waarde op grond van een niet redelijke, maar onmiddellijk erkende beleving. Dit is dan de persoonlijke vorm van waarde-erkenning. In de tweede plaats die van een ...

Rectorale redes
J. Waterink
430 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 27

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 27

23„Erlebnis" niet mogelijk, of wel wij moeten aanvaarden, dat het ethische de consequentie is van den samenhang der dingen. Slechts daar, waar een naturalistische ethiek a la Rousseau zou kunnen worden aanvaard, slechts daar waar men het kind zou kunnen zien zonder zonde en zonder gebrek e ...

Rectorale redes
J. Waterink
420 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 28

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 28

24niet rationeel is te benaderen en wat men niet in begrijpelijke termen kan uitdrukken. De fout, die de „Erlebnis"-paedagogiek aankleeft, is dan ook deze, dat ze meer kunst dan wetenschap is, meer gedicht dan gedachte, meer werkplan dan werkelijkheid. Het experimenteel onderzoek van Grueh ...

Rectorale redes
J. Waterink
443 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 29

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 29

2-5kennend subject zelf uiteindelijk de bron der kennis is. ^'^*) En daarmede is ook de „Erlebnis"-school in feite teruggekeerd tot het standpunt van het oude Rationalisme. De verhouding tusschen innerlijk beleven en kennen, zooals die in de door ons besproken school wordt geponeerd, is ni ...

Rectorale redes
J. Waterink
429 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 30

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 30

26akte, waarbij wij een zedelijke norm betrekken op een „Erlebnis", is zelf in haar wezen geen „Erlebnis", maar akte van ons bewustzijn. Vandaar dat de voorstelling, alsof tenslotte karaktervorming vrucht is van een toestand van evenwicht in de continuïteit van de innerlijke belevingen, on ...

Rectorale redes
J. Waterink
407 woorden
van 7