GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

60 resultaten
Filteren
van 6
Rectorale redes
Modernisme en Orthodoxie
1911-10-20
Modernisme en Orthodoxie - pagina 21

Modernisme en Orthodoxie - pagina 21

19 spoor der wetenschap volgen, zoozeer zelfs, dat, wanneer zij van God blijft spreken, zij dit niet doet met het oog op een wezen, dat buiten en in dien zin boven de natuur zijn zou, maar omdat een redelijk geloof den religieusen mensch noopt, om, waar hij in het collectief der verschijnselen, o ...

Rectorale redes
H. Bavinck
360 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 22

Modernisme en Orthodoxie - pagina 22

20 tijde, als zij in wetenschappelijken zin over den godsdienst zich uitliet. Zij aanvaardde de wereldbeschouwing, die toenmaals voor de ware werd uitgegeven, zonder eenige critiek, en gaf op haar eisch ineens alle Christelijke leerstukken prijs. De vraag kwam zelfs niet bij haar op, of zij met h ...

Rectorale redes
H. Bavinck
343 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 23

Modernisme en Orthodoxie - pagina 23

m Leerstukken, die allang als verouderd en afgedaan waren beschouwd, zooals dat van den val, van het wonder, van den Christus, van de wedergeboorte, van hemel en hel, kwamen opnieuw in bespreking; de rijkdom der religieuze taal in de geloovige kringen wekte jaloerschheid op; en de aloude Christel ...

Rectorale redes
H. Bavinck
361 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 24

Modernisme en Orthodoxie - pagina 24

22 de philosophie en de psychologie der religie, hebben dit in de laatste jaren klaarlijk in het licht gesteld. Een natuurlijke godsdienst, of liever nog een godsdienst op den grondslag van het naturalisme, is misschien als wijsgeerig stelsel denkbaar, maar is tot stichting eener gemeente, tot he ...

Rectorale redes
H. Bavinck
359 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 25

Modernisme en Orthodoxie - pagina 25

23 sche wereldbeeld ons voor oogen houden, zijn de modernen, voorzoover zij den godsdienst op prijs stellen en handhaven willen, evenzeer tot verdediging geroepen als wij. In de oogen van deze radicale vooruitstrevers zijn zij niet minder achterlijk en bekrompen, en bovendien nog halfslachtiger e ...

Rectorale redes
H. Bavinck
345 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 26

Modernisme en Orthodoxie - pagina 26

m gebeurtenissen en feiten in het wezen der zaak niets verklaarde; elk mensch en inzonderheid elk genie was een wezen, dat een mysterie in zich sloot. Ja zelfs, in de natuurwetenschap bleken atomen, krachten en wetten mysterieuze grootheden te zijn, die te onbegrijpelijker werden, naarmate ze die ...

Rectorale redes
H. Bavinck
361 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 27

Modernisme en Orthodoxie - pagina 27

M zoolang de geschiedenis ons eene eindeloóze reeks van feiten voorlegt, die op verklaring wachten, en zoolang de godsdienst, die in en van het mysterie leeft, zijn recht van bestaan behoudt. Opmerkelijk is dan ook, dat in verband met de wijziging in de heerschende wereldbeschouwing niet alleen d ...

Rectorale redes
H. Bavinck
379 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 28

Modernisme en Orthodoxie - pagina 28

evolutie en ethiek, dat hij een aanhanger der evolutiegedachte was, maar: wenn diese Spannung unversöhnlich ist, dann will ich rundweg auf den Gedanken der Entwicklung verzichten, denn ich kann zur Not leben, ohne die Welt zu verstehen, aber ich kann nicht leben, wenn ich nicht mehr weiss, was ic ...

Rectorale redes
H. Bavinck
354 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 29

Modernisme en Orthodoxie - pagina 29

27soonlijk God meer gelooven en dezen naam hoogstens nog gebruiken voor die onbewuste, absolute macht, die alles doordringt, veroorzaakt en beheerscht, voor dien oergrond aller dingen, die geen lieve Heer en geen barmhartig Vader meer heeten kan, maar alleen nog den kouden naam van het Abs ...

Rectorale redes
H. Bavinck
365 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 30

Modernisme en Orthodoxie - pagina 30

'S©openbaring in de Schrift is gebouwd, en dat het Calvinisme, gelijk het in de vorige eeuw herleefde, niet naar een enkel werk, maar in zijn geheel beoordeeld en met de leer van den Hervormer van Geneve vergeleken dient te worden. Op dit onpartijdige standpunt zich plaatsende, zou men al ...

Rectorale redes
H. Bavinck
380 woorden
van 6