De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor de gemeente des levenden Gods - pagina 14
10 de sociale en huiselijke verhoudingen reeds hebben doorleefd. — Encyclopaedisch sprak zich dit het scherpst uit in den eisch, dat de l o c u s de S. S c r i p t u r a uit den gevel der dogmatiek zou worden weggenomen om geplaatst te worden in het transsept van de M e d i a g r a t i a e * ) . ...
Het calvinisme en de kunst - pagina 60
58 apte accomodaretur alicui, sicut pars corporis ad universum suum, aut calceamentum ad pedem, et similia. Gonf. 1. V c 13. Na zijn bekeering echter is alle schoonheid in het schepsel daaruit te verklaren, dat het schepselen Gods zijn: nulla essent, nisi essent abs Te. Gonf. 1. V. c. 9. In een b ...
Het calvinisme en de kunst - pagina 65
63 èastvo'J ct,7roXy.viTC.t T^I; 'K0y,i(rrii>ivoi; QsPTitroi; Si:i(iXyiBévTcit; é^ ov rifiZcri TOV XOIVOV ccTTxvrav ©f'v, nyJi Six, TOVTO È^eAaS'sWa; uzi rtj? rov Bx(r'tXii)g sivUxi; èy.TrécrovTX,!;;waar duidelijk gedoeld wordt op de g o d d e l i j k e s c h o o n h e i d van Hephestio ...
Het calvinisme en de kunst - pagina 80
78 nere groep, die wy er ten onzent van bezitten, doet vaak een eenzijdig oordeel vellen ovei- zijn kunst. ^') Zie voor Calvijns opinie aanteekening n". 51 en voor de meening onzer puriteinen, wat Voetius oordeelde. Zie aant. n". 10. Dat ons tegenwoordig tooneel geheel ontrouw aan wat het zijn mo ...
De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor de gemeente des levenden Gods - pagina 65
(51 gis deed en dat het toevallig zoo uitkwam, is ze dan niet verachtelijk een schriftuur, die u daai'in Gods majesteit wil doen aanbidden ? ''•") RoTHE, o. 1. p . 286, „Der walire Stand der Saclie ist mitliin dieser : die Verkiindigung k e i n e s e i n z e l n e n A p o s t e l s i s t s c h l ...
Het positivisme van Ernst Mach en de ontwikkeling der moderne physica - pagina 12
10 achtergelaten herinneringssporen van „sinnliche Erlebnisse" te duiden, en qualitatief niet van de E m p f i n d u n g e n verschillend. D e onderlinge afhankelijkheid der elementen ajiyö noemen we de psychische. A a n de onderscheiding dezer drie wijzen van s a m e n h a n g , tusschen de over ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 58
56 mochten besteden, dan ze uit te putten voor minder noodzakelijke dingen, i) Deze klacht teekent den stand van de beoefening der practische ethiek ten onzent in 1698; zij was in haar schoone ontwikkeling gestoord. Het eenige belangrijke werk op ons gebied in Voetiaanschen geest, hoewel door zij ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 60
58 affecten doortoe.denterwijlIneenouderenzelfdengeest werd ten onzent de ethiek beoefendVITRINGA ^), SALOMONde irenische WITSIUS,VAN T I L L -), DRIESSEN '^),die tusschen Voetianen en Coccejanen hadtrachte ...
Het calvinisme en de kunst - pagina 86
SiIn zijn S i n no- of JVIinne b e e l d en neemt hij toch den mensch o n d e r s c h e i d e n l i j k ; Eerst gelijk hij u i t zijn n a t u u r is; dan gelijk hij door de algem e e n e genade is; en eerst daarna gelijk hij door de b i j z o n d e r e genade wordt. „Ten derde," zoo schrijft hij ...
Het calvinisme en de kunst - pagina 84
82 den Standpunct des asthetischen Urtheils stellt." Hegel daarentegen kiest voor de Poëzie; ook Kant, K r i l i k der U r t h e i l s k r a f t . Leipzig 1838. p. 200: „Unter alle behauptet der Dichtkunst (die fast giinzlich dem Genie ihren Ursprung verdankt) den Obersten Rang." "") Zie over Mil ...