![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 9](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/9-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 9
te begimien bij de oorsprong van de belijdenis: Jezus is de Messias en vervolgens na te speuren of wat in de teksten der evangeliën staat aan uitspraken van Jezus, de bron dan wel het produkt is van deze belijdenis. Het onderzoek van de evangehën volgens de formgeschichtliche methode is volgens d ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 23](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/23-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 23
formgeschichtliche methode. Op dit moment zij daarover slechts gezegd dat zowel wat haar grondslagen als wat haar toepassing betreft ook deze methode voorwerp van veel discussie en van nieuw onderzoek is. De oude Formgeschichtler gingen uit van een „Sitz im Leben", die naar het woord van Bultmann ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 10](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/10-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 10
betekent dat: om het geheel te kennen moet men het onderdeel kennen". Ridderbos vervolgt: „Bij ons exegetiseren van elk onderdeel van de Schrift resoneert mee onze opvatting van het geheel der Schrift. Daarmee hangt samen: elke exegeet, of hij het zich bewust is of niet, staat in een bepaalde tra ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 11](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/11-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 11
wij het ook zijn met hetgeen gelijk is aan zijn opstanding", Rom. 6, 5; vgl. 6, 8; 8, 17 V.; 1 Petr. 1, 3—12; 4, 13; 5, 1 '". Aldus worden verleden, heden en toekomst verbonden. Deze visie op Pasen drukt de geschiedenis niet weg. Het geloof is wezenhjk verbonden met de hoop; de hoop op de voleind ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 24](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/24-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 24
eenvoudig is, maar anderzijds met een eventueel emotioneel geladen religieuze intentie, om een reden die ik nog wil noemen. In het geval van ons onderwerp meen ik dat er iets wetenschappelijk te weten valt. Er valt bv. te weten dat in feite het evangelie geen evangehe kon blijven zonder onze vier ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 12](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/12-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 12
termen „Enthusiasmus" en „Apokalyptik". Wat zich in dat „Enthusiasmus", dat bewogen worden door de Geest, voltrok, leidde tot veel meer dan tot het heden van het existentiële zelfverstaan van de Gekruisigde. Dat meerdere is duidelijk in het gebeuren dat zich afspeelt wanneer de nieuwtestamentisch ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 13](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/13-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 13
bezit van de Geest het onderpand van deze parousie en de volmacht van zijn zending. Het koppelde deze twee in zijn afkondiging van wat Kasemann „die Satze heiligen Rechts" noemt ^^. In die formuleringen van heilig recht overheerst het schema van een eschatologisch jus tahonis. Er spreekt zich een ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/25-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 25
Men zou kunnen stellen dat ook op dit ingewikkelde problemenveld van dualisme en twee-rijkenleer de visie van Kasemann op de apocalyptiek in haar betekenis voor de geschiedenis van Jezus, hulp heeft geboden tot verheldering der situatie. De bijbel predikt ons het evangehe. Ook wanneer Jezus spree ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/14-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 14
van het parallel, ofschoon antithetisch gericht verlopen van de heilsgeschiedenis en de onheilsgeschiedenis, dat zijn criterium en doel vindt in de komst van de Zoon des mensen, Jezus ^'. Op zichzelf is dit resultaat voor een Formgeschichtler tot daar aan toe. Het merkwaardige is, dat Kasemann he ...
![De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-van-jezus-en-de-apocalyptiek/1964/10/20/15-thumbnail.jpg)
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 15
Zuordnung". Wie het zo had leren zien, moest het kerygma over Jezus niet alleen verkondigen, maar ook vertellen. Nu kon het komen tot de onvergelijkbare literatuurvorm der evangeüën, die een levensgeschiedenis vertellen „in eschatologischer Horizont und unter eschatologischer Deutung". En dat moe ...