GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 25

Rede ter gelegenheid van de 84e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men zou kunnen stellen dat ook op dit ingewikkelde problemenveld van dualisme en twee-rijkenleer de visie van Kasemann op de apocalyptiek in haar betekenis voor de geschiedenis van Jezus, hulp heeft geboden tot verheldering der situatie. De bijbel predikt ons het evangehe. Ook wanneer Jezus spreekt over de toekomst, spreekt Hij over het heil. Hij spreekt dan immers over zichzelf. ledere uitspraak van het Nieuwe Testament, die oproept tot geloof, hoop en Uefde, is getuigenis en verkondiging, zeer persoonhjk en direct. Zij raakt de mens in het diepste van zijn bestaan. Maar zij raakt ook anderen, anderen in een andere situatie. De woorden van de bijbel zitten niet ingeklemd in de situatie, waarin zij werden gesproken. Ze willen worden vertaald voor mensen in andere landen en tijden. Wat eenmaal is gezegd en gedaan, geldt eens en vooral. Deze overgang van het „einmal" tot het „ein für alle Male" *** is niet de overgang van een „zufalUge Geschichtswahrheit" naar een „notwendige", algemene „Vemunftwahrheit" **^. Zij is wel de overgang van het historische hapax naar een eschatologische verpüchting en verantwoordelijkheid; het historisch gebeuren krijgt verbindende kracht voor alle tijden en alle volken. De evangeliën — gezien in het Hcht der apocalyptiek, welke zo belangrijk bijdroeg tot hun concreetheid in dit opzicht — nemen de mens, die ze geloof schenkt, op in de geschiedenis van Jezus, die de geschiedenis is van de door God van de schepping tot aan de voleinding gedragen wereld ^•*. Denk aan de vrouw van Lot! Luc. 17, 32. Wat de evangehën niet zijn — trouwens ook wat zij zijn — is met geen pen te beschrijven. Hoe zij zijn misverstaan, vult boekenkasten. Maar ze zijn in ieder geval óók het ver- \ haal van wat gebeurd is teneinde de geschiedenis, ook de onze, niet te doen verdwijnen in het niet, maar te doen geraken tot de volkomenheid van het rijk, waarin God alles is in allen, 1 Cor. 15, 28; vgl. Heid. Cat. 48, vr. 123. Van algemeengeldigheid gesproken! Apocalyptiek zegt dat men er zonder geschiedenis niet van kan spreken. En toch ligt er een niet te verwaarlozen waarschuwing in het verzet van Ebeliag en Fuchs tegen Kasemann en misschien min of meer onbewust Theol. St. Hft 34, 1952, 48: „Immerhin: wer nach Bultmann schlagt, der sehe wohl zu, dass er nicht zufallig Luther treffe, der in ihm auch ,irgendwie' auf dem Plan ist". Zie ook aant. 36. ^2 Met deze termen bracht Kasemann, ook met instemming van Bultmann, de relatie tot uitdrukking tussen de geschiedenis en het kerygma; Kasemann, Exegetische Versuche, 200; Bultmann, Das Verhaltnis, 25. 83 Over deze termen van Lessing zie J. Schneider, Der Graben und der Schlund. Kampen, Kok 1963, 7. 84 T.a.v. de waardering van Moltmann voor Kasemaim in dit verband, zie aant. 27.

23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's