![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 90](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/90-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 90
8218 KoUewijn, V er eenvoudiger s^ Arsenaal 39: „wij zijn bescheiden geweest. Volgens niet weinigen te bescheiden. Wij hebben even* min gevraagd om de spelling strejden en wejnig (ej = ij en ei) als om blouw en louw, of om paart en berch of om je deet, je raat, gehoort", enz. Vgl. ook ibid ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 91](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/91-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 91
8320 Dr. MoUer acht na een 30, 40 jaar nieuwe wijziging van de spelling vanzelfsprekend. Handd. St.iGen. 19334934 II 2170. 21 Het Nederlandsch Bijbelgenootschap heeft zich daarover uit* gesproken; en zijn bezwaren vonden weerklank in de christelijke pers en in de Tweede Kamer. Handd. a.v. ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 92](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/92-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 92
84 gebracht". „We ontdekken, al „Van Ginnikend", dat we van een heleboel soeza, van heel veel ontmoedigende rode strepen en blauwe strepen in het taalwerk verlost zijn". Toch is de regeling van Marchant volgens dezen korporaal of luitenant bij de storm* troepen van KoUewijn nog lang niet voldoend ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 93](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/93-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 93
85 selen, hoofdstuk IV. In § 4 betoogde hij, dat het stille lezen met zijn oogsprongen de snelste en beste leesmethode is; in § 5, dat de leerlingen der KoUewijnsschool levenslang achterlijke lezers blijven. Die overtuiging was gegrond op zeer talrijke, meest En* gelsche en Amerikaansche onderzoe ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 94](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/94-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 94
86 . . . in slagen, het kind schrijflust en schrijfbekwaamheid bij te brengen, hoe meer we het stuwen in de richting van het niett lauttreue woord... Een goed getraind en gescherpt visueel opa nemingsvermogen is hier noodig, met „spellingiconscience" en „spellingtpride"... Er moet het sterke verl ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 95](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/95-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 95
87„in its main features to be seen again in many civilized coun* tries", zegt zelfs Jespersen. Mankind etc. 108. Dat De Vooys nu ook ten slotte weer op een schrijftaal gaat wijzen, zagen we in aant. 9; maar het is dan de schrijftaal van de enkele belletristen, die KoUewijn's manier volgden ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/27-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27
19 Het betrekkelijke welke, waartegen Roorda al geijverd had'* — men kan het ook, als alles, misbruiken'" —, werd eerst lang af> gewezen met de constateering: „komt in de spreektaal niet voor", maar verkreeg daarna een halve toelating, voor redevoering en wetenschappelijk betoog. Het eerste vo ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 18](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/18-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 18
10zou de verhouding eenigszins kunnen wijzigen. Maar ook zij, die geen dialect spreken, zullen, zoodra zij bij eenige gelegenheid gevoelen, de gebruikelijke taalslordigheid niet den vrijen loop te kunnen laten, zich om beter tot de schrijftaal wenden; daar weten zij intuïtief de oefenschoo ...