GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

5.119 resultaten
Filteren
van 512
Rectorale redes
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 90

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 90

8218 KoUewijn, V er eenvoudiger s^ Arsenaal 39: „wij zijn bescheiden geweest. Volgens niet weinigen te bescheiden. Wij hebben even* min gevraagd om de spelling strejden en wejnig (ej = ij en ei) als om blouw en louw, of om paart en berch of om je deet, je raat, gehoort", enz. Vgl. ook ibid ...

Rectorale redes
J. Wille
462 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 91

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 91

8320 Dr. MoUer acht na een 30, 40 jaar nieuwe wijziging van de spelling vanzelfsprekend. Handd. St.iGen. 19334934 II 2170. 21 Het Nederlandsch Bijbelgenootschap heeft zich daarover uit* gesproken; en zijn bezwaren vonden weerklank in de christelijke pers en in de Tweede Kamer. Handd. a.v. ...

Rectorale redes
J. Wille
392 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 92

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 92

84 gebracht". „We ontdekken, al „Van Ginnikend", dat we van een heleboel soeza, van heel veel ontmoedigende rode strepen en blauwe strepen in het taalwerk verlost zijn". Toch is de regeling van Marchant volgens dezen korporaal of luitenant bij de storm* troepen van KoUewijn nog lang niet voldoend ...

Rectorale redes
J. Wille
425 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 93

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 93

85 selen, hoofdstuk IV. In § 4 betoogde hij, dat het stille lezen met zijn oogsprongen de snelste en beste leesmethode is; in § 5, dat de leerlingen der KoUewijnsschool levenslang achterlijke lezers blijven. Die overtuiging was gegrond op zeer talrijke, meest En* gelsche en Amerikaansche onderzoe ...

Rectorale redes
J. Wille
381 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 94

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 94

86 . . . in slagen, het kind schrijflust en schrijfbekwaamheid bij te brengen, hoe meer we het stuwen in de richting van het niett lauttreue woord... Een goed getraind en gescherpt visueel opa nemingsvermogen is hier noodig, met „spellingiconscience" en „spellingtpride"... Er moet het sterke verl ...

Rectorale redes
J. Wille
398 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 95

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 95

87„in its main features to be seen again in many civilized coun* tries", zegt zelfs Jespersen. Mankind etc. 108. Dat De Vooys nu ook ten slotte weer op een schrijftaal gaat wijzen, zagen we in aant. 9; maar het is dan de schrijftaal van de enkele belletristen, die KoUewijn's manier volgden ...

Rectorale redes
J. Wille
375 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27

19 Het betrekkelijke welke, waartegen Roorda al geijverd had'* — men kan het ook, als alles, misbruiken'" —, werd eerst lang af> gewezen met de constateering: „komt in de spreektaal niet voor", maar verkreeg daarna een halve toelating, voor redevoering en wetenschappelijk betoog. Het eerste vo ...

Rectorale redes
J. Wille
353 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 1

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 1

...

Rectorale redes
J. Wille
0 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 2

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 2

J^ ...

Rectorale redes
J. Wille
1 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 18

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 18

10zou de verhouding eenigszins kunnen wijzigen. Maar ook zij, die geen dialect spreken, zullen, zoodra zij bij eenige gelegenheid gevoelen, de gebruikelijke taalslordigheid niet den vrijen loop te kunnen laten, zich om beter tot de schrijftaal wenden; daar weten zij intuïtief de oefenschoo ...

Rectorale redes
J. Wille
344 woorden
van 512