GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

5.119 resultaten
Filteren
van 512
Rectorale redes
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 34

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 34

^3mts;r;;s9^;ssssmBBS^smammtm^mmmmmmmmmmm24de volmaakte gerechtigheid van Christus, waardoor hij alleen voor het gerichte Gods bestaan kon: „Tu Domine Jhesu es iustitia mea et ego sum peccatum tuum" '"'). Hierin nu ziet Denifle heel de dfepte van het zedelijk bederf van Luther, zijn ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
341 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 14

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 14

4Reformatie niet verantwoordelijk voor de tumulten en opstanden, die in Duitschland haar gevolgd zijn, en duidde hij haar zelfs niet aan als de bron van het Communisme, Socialisme en Nihilisme ? '^) Verklaarde hij niet wederom in zijn Canisius-encycliek van 1 Augustus 1897, dat de Reformat ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
306 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 26

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 26

16geschreven "'). In den eenen brief schrijft Luther : „Sobrius haec scribo et mane", ik schrijf dit nuchter en 's morgens vroeg ^% Denifle wil hieruit afleiden, dat Luther alleen 's morgens nuchter was. Nog daargelaten de dwaasheid dezer conclusie, ziet ieder, die den brief leest terstond ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
318 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 15

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 15

5 heeft. De dogmatische controvers hield allengs op; over de kerkrechtelijke geschilpunten v\Aordt nauwelijks meer gesproken, maar des te feller woedt de kamp op het slagveld der historie, waar Roomsche polemiek nieuwe lauweren te winnen poogt, door aan het Protestantisme het stigma op het voorho ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
295 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 35

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 35

25 vertrouwen gezegd : „fides nisi sit sine uUis, etiam minimis operibus non iustificat, imo non est fides" "^), ja nog sterker: „Wir aber sagen, dasz die rechten Heiligen Christi mussen gute starke sunder seyn, und solche Heilige bleiben, die sich nicht schamen das Vater unser zu beten." ^") Goe ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
332 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 16

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 16

6 réforme, dont ils se vantent, . . . . ne leur inspirerait que du mépris," ') drukt niet alleen de leidende gedachte van dit magistrale werk uit, maar gunt u tegelijk een eigenaardigen blik op de verborgen zieleroerselen van den Roomschen geschiedschrijver, die zich met de historie der Reformati ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
320 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 17

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 17

7 Van de dagen der Reformatie af vloeit dan ook de vuilgrijze stroom van dezen laster, waarmede inzonderheid door de Jezuïeten de nagedachtenis onzer Reformatoren is bezoedeld. Wat de Bolsec's en de Cochlaussen in dit opzicht hebben gepresteerd, laat in uw achtbaren kring zich zelfs nauwelijks we ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
319 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 19

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 19

9 hoe historisch en psychologisch het opkomen van zoo verderfelijke macht als in de Reformatie openbaar is geworden, te verklaren viel ? Aan de oplossing van dat probleem heeft pater Denifle, de bekende onder-archivaris van het Vaticaan, wereldberoemd door zijn studies over Scholastiek en Mystiek ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
310 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 36

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 36

26worden verricht. En ook hier vraag ik wederom, wie staat voor uw zedelijk besef hooger, Rome, dat ook aan den zondigen, onwedergeboren mensch nog de macht toekent, om werkelijk goede werken voor God te doen '"^), of Luther, die van geen goed werk weten wil, voordat de mensch door God ger ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
291 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 37

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 37

27matoren daarom geen tolk der waarheid kunnen geweest zijn, dan ligt hierin een verwarring van het ethische en alethetische element, van de sanctificatio en de illuminatio. Een verwarring, die te zonderlinger aandoet bij een Kerk, welke zelf een onfeilbaar leerambt heeft toegekend aan een ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
332 woorden
van 512