Verdienste of genade? - pagina 8
logie, maar in hun hart getroffen, in hun gemeenschap met God, de God aller genade. Dat accentueert de diepe ernst en verantwoordelijkheid van dit nog steeds voortdvu-ende conflict. De verhouding tussen zonde en genade was in het geding en nergens raakt het dogma zo zeer het concrete leven des ge ...
Verdienste of genade? - pagina 22
odit punt de breuk te continueren. Immers: zulk een annihilatie is — in welke vorm ook — met het evangelie in flagrante strijd. Wat moet men met het woord „annihilatie" of „devaluatie" beginnen ten overstaan van de verkondiging van de Immanuel en van Paulus' woord over de mensenHefde, de p ...
Verdienste of genade? - pagina 9
Wat nu in de literatuur vragen oproept, treffen we gemarkeerd en gereflecteerd aan in de dogmatische en confessionele bezinning, wanneer het gaat om de samenhang tussen het leven en de genade, anders gezegd om aard, draagwijdte en diepte van de Goddelijke barmhartigheid en dan binnen die wijde ci ...
Verdienste of genade? - pagina 31
einde toe" ^ ) . En ook als we zien, dat de R. K. theologie zich vooral op die „reohtvaardlgheid" Gods — in het niet vergeten — beroept en haar vanuit de eigenschappen Gods belicht als „justitia distributiva" *•), dan zal dat ons er niet toe mogen leiden d e ogen af te wenden van deze geheimzinni ...
Verdienste of genade? - pagina 23
illes, de mens niets", soms gebruikt als expressie van totale afhankelijkheid, willen uitbouwen tot een ontologie der annihilatie? Het tegenover overmoed gehanteerde woord van Jesaja over volken, die als „niets" zijn voor Hem, nietig en ijdeP^) en over machthebbers, die Hij overgeeft tot vernieti ...
Verdienste of genade? - pagina 10
Wie het terrein van de strijd overziet, ontdekt reeds spoedig, dat de discussie voortdurend bezig is met twee nauw verbonden vragen, nl. die naar de functionaliteit van de mens en die naar de mogelijkheid van de roem, de zelfroem. De scherpte van de controvers en van haar gecompliceerde problemen ...
Verdienste of genade? - pagina 32
moede worden, zegt Paulus""). Onvermoeibaarheid vanmt het perspectief van de grote oogst. Het gaat om een erfenis ^^), om een prijs ^^), om een krans ^^), om heerlijkheid "*), om eeuwig leven ®^), om lof, die de mens heeft voor God "**). E n dit alles — om met Didier te spreken — als een morele s ...
Verdienste of genade? - pagina 11
vermaan van deze Heer: „Zal hij de slaaf soms danken, omdat hij deed wat hem bevolen was?" ^). En stond — aldus de gedachtengang van de reformatoren — 'dit woord niet in direct en evident verband met vele andere woorden, waarin de gratuïteit van de genade boven alle twijfel werd verheven: „Wat he ...
Verdienste of genade? - pagina 24
langwekkend, omdat in de strijd om het quiëtisme ook het verdienste-begrip ter sprake komt. Wanneer na de conferenties van Issy in 1695®^) Fénelon in 1699 veroordeeld vi^ordt*"), dan richt de kerk zich tegen zijn idee van de „amour pur", „amour desinteresse", de liefde, die niet verbonden kan wor ...
Verdienste of genade? - pagina 12
maar van de kwade: zij verdienen dood en gericht"). ' ' Men beleeft de onmogelijkheid van de verdiensten vanuit de woorden van Christus en zijn apostelen en die woorden worden aangehaald tegenover wat men dan noemt de droom van het verdienen, waardoor Christus begraven wordt ^ ) . Als vanzelf zie ...