GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 9

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat nu in de literatuur vragen oproept, treffen we gemarkeerd en gereflecteerd aan in de dogmatische en confessionele bezinning, wanneer het gaat om de samenhang tussen het leven en de genade, anders gezegd om aard, draagwijdte en diepte van de Goddelijke barmhartigheid en dan binnen die wijde cirkel om de plaats, de functie van de mens in dat heil, om de betrokkenheid van de mens op de genade Gods, om de vragen naar zijn passiviteit of zijn activiteit. Het verwondert ons niet, dat vooral in onze tijd het verschil weer in het brandpunt van de belangstelling kwam te staan, nu men zich weer bewust werd van die souvereine structuur, die naar het getuigenis der Schrift aan de goddelijke genade toekomt als de vrijspraak van de goddeloze. Van hieruit moest wel de vraag rijzen, welke plaats de mens daaiin kan innemen anders dan als voorwerp van de goddelijke barmhartigheid. Was hij niet de zondaar, die alléén maar object kon zijn van dat „Widerfahmis" der genade, overmócht in deze storm van erbarmen, gegrepen in onvermoed geweld, geweld der liefde of kwam de mens juist hier in zijn activiteit in zicht, omdat zijn mens-zijn ia de genade niet werd verworpen, maar gered en gerespecteerd? En hangt wellicht de discussie over het af of niet mogelijke der menselijke verdienste vooral hiermee samen, met de vraag naar de plaats van de mens in het werk Gods?

77—105) en „Propos de table avec Graham Greene" (idem pag. 127), gehouden in 1949, waarin duidelijk de bedoeling van Greene blijkt, wanneer hij tegenover kritiek zegt, dat het hem er om te doen is de oneindige barmhartigheid Gods te laten uitkomen. Zijn beschrijving van de verschiQende figuren hangt hiermee samen. „En les décrivant si profondément engloutis dans Ie mal, on fait comprendre l'entier dénuement du péché, sentir combien du point de vue purement humain ces hommes sont perdus, abandonnés de tout. Si nous voulons faire éclater la miséricorde de Dieu aux yeux des incroyants, il faut qu'on la voie au-dessus des êtres les plus degrades" (pag. 128). Marcel More stelt in zijn bespreking van „The heart of the matter" even de vraag, of „après tout Graham Greene ne reste pas obsédé par Ie „pecca fortiter" de Luther" (a. art. 79). In het aangehaalde gesprek ontkende Graham Greene, dat hij sterk door Dostojewski was beïnvloed (Propos de table, 132). Voor de vragen in dit verband bij Bemanos zie men vooral: Hans Urs von Balthasar, Bemanos (1954) en: Bemanos par lui-même. Images et textes présentés par Albert Beguin.

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's