GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

136 resultaten
Filteren
van 14
1903-10-20
Evolutie of revelatie - pagina 125

Evolutie of revelatie - pagina 125

128 van de see, doch juist deze naam Kahab, die met Tiamat niets uitstaande heeft, toont, dat zelfs deze beeldspraak niet aan Babel kan ontleend zjjn. JENSEN, BAETH, I.e. p. 30, KEIL I.e. p. 55 vermoeden dan ook, dat dit woord Eahab niet uit Babel maar uit Egypte stamt en daarom gebruikt wordt om ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
489 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 80

Evolutie of revelatie - pagina 80

78 zoo vindt men niet alleen de naam Abi-ramu (Abram) maar ook de namen Ya' kiib en Ya' kub-ilu (Jacob en Jacob-el), Ya'sup en Ya'sup-ilu (Jozef en Jozef-el) e. a., waaruit echter niets anders kan worden afgeleid dan dat deze namen bij de Semitische volkeren vrij gewoon waren (TH. PINCHES, I.e. p ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
490 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 90

Evolutie of revelatie - pagina 90

88 Mija gebed en mün smeeken mogen tot u genaken; üw groot erbarmen worde my ten deel; Die mü zien op de straten mogen Uw naam groot maken, En ik moge onder de menschen Uw Godheid en Uw macht verheerlijken! 94) Het Ritualgesetz behoort volgens de school van Wellhausen tot den zoogenaamden Prieste ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
493 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 71

Evolutie of revelatie - pagina 71

69 deze en andere inscripties volledig zijn afgedi-ukt). Men meent, dat hierin de naam te lezen is van Achab, den koning van Israel. Intusschen bestaan hiertegen ernstige bedenkingen; niet alleen omdat Achab in 854, toen deze slag plaats vond, volgens de gewone berekening van de bijbelsche chrono ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
498 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 124

Evolutie of revelatie - pagina 124

122 maar of als tegenwoordig, óf als toekomstig, of in verband met een historische gebeurtenis (den uittocht van de kinderen Israels uit Egypte). Juist dit nu is met de babylonische scheppingasage in onverzoenlijken stryd, want Tiamat wordt daar vóór de schepping door Marduk gedood, in twee stukk ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
498 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 110

Evolutie of revelatie - pagina 110

108 penden aard, dat ik slechts enkele punten hier kan aanroeren. G-. LOTZ had reeds in 1883 in zijn magistrale studie Quaestiones de historia Sabbati er op gewezen, dat èn de indeding van de xoeek èn de zevendaagsche rustdag door de "Westersche volkeren ontleend zyn aan de Joden en behalve by de ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
506 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 122

Evolutie of revelatie - pagina 122

120 held de schepping des menschen: „nadat hy de goden bevrijd had, schiep hy de menschheid, hü, de Barmhartige, die leven vermag te schenken. Bestaan zullen en niet afgeschaft zullen worden zyn geboden in den mond der menschen, die hy geschapen heeft". Juist op het punt der Schepping is dit Epos ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
507 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 74

Evolutie of revelatie - pagina 74

72 prinsen en het volk van de stad Ekron, die Padi hun koning, welke trouw was aan de inzettingen en den eed, aan het land van Assur gezworen, in yzeren boeien hadden geworpen en uitgeleverd aan ha-za-ki-ia-u (matu) ia-u-da-ai d.w.z. aan Hiskia den Judaeër — hun hart was in hen bevreesd". Vervolg ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
508 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 129

Evolutie of revelatie - pagina 129

127 worden. Zelfs indien het jiüst was, dat het zondvloedverhaal in den Bijbel eerst uit de 9e eeuw stamt, gelijk de critiek wil, dan zou het nog bijna 300 jaar ouder ziJn dan de thans bekende tekst van het zondvloedverhaal uit Babel. Ongetwijfeld zal de zondvloedsage reeds vroeger in Babel besta ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
508 woorden
Evolutie of revelatie - pagina 115

Evolutie of revelatie - pagina 115

113 waarvan de een hoornen draagt, het gewone teeken der godlieid. I.e. p. 26: „Die eine Gestalt ist fraglos ein Grott".LEHMANN158) Daar bij de meeste oude volkeren min of meer „sagenhafte" verhalen omtrent een „zondeval" voorkomen en de slang meestal als een verdervende macht optre ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
509 woorden
van 14