Evolutie of revelatie - pagina 125
128 van de see, doch juist deze naam Kahab, die met Tiamat niets uitstaande heeft, toont, dat zelfs deze beeldspraak niet aan Babel kan ontleend zjjn. JENSEN, BAETH, I.e. p. 30, KEIL I.e. p. 55 vermoeden dan ook, dat dit woord Eahab niet uit Babel maar uit Egypte stamt en daarom gebruikt wordt om ...
Evolutie of revelatie - pagina 80
78 zoo vindt men niet alleen de naam Abi-ramu (Abram) maar ook de namen Ya' kiib en Ya' kub-ilu (Jacob en Jacob-el), Ya'sup en Ya'sup-ilu (Jozef en Jozef-el) e. a., waaruit echter niets anders kan worden afgeleid dan dat deze namen bij de Semitische volkeren vrij gewoon waren (TH. PINCHES, I.e. p ...
Evolutie of revelatie - pagina 90
88 Mija gebed en mün smeeken mogen tot u genaken; üw groot erbarmen worde my ten deel; Die mü zien op de straten mogen Uw naam groot maken, En ik moge onder de menschen Uw Godheid en Uw macht verheerlijken! 94) Het Ritualgesetz behoort volgens de school van Wellhausen tot den zoogenaamden Prieste ...
Evolutie of revelatie - pagina 71
69 deze en andere inscripties volledig zijn afgedi-ukt). Men meent, dat hierin de naam te lezen is van Achab, den koning van Israel. Intusschen bestaan hiertegen ernstige bedenkingen; niet alleen omdat Achab in 854, toen deze slag plaats vond, volgens de gewone berekening van de bijbelsche chrono ...
Evolutie of revelatie - pagina 124
122 maar of als tegenwoordig, óf als toekomstig, of in verband met een historische gebeurtenis (den uittocht van de kinderen Israels uit Egypte). Juist dit nu is met de babylonische scheppingasage in onverzoenlijken stryd, want Tiamat wordt daar vóór de schepping door Marduk gedood, in twee stukk ...
Evolutie of revelatie - pagina 110
108 penden aard, dat ik slechts enkele punten hier kan aanroeren. G-. LOTZ had reeds in 1883 in zijn magistrale studie Quaestiones de historia Sabbati er op gewezen, dat èn de indeding van de xoeek èn de zevendaagsche rustdag door de "Westersche volkeren ontleend zyn aan de Joden en behalve by de ...
Evolutie of revelatie - pagina 122
120 held de schepping des menschen: „nadat hy de goden bevrijd had, schiep hy de menschheid, hü, de Barmhartige, die leven vermag te schenken. Bestaan zullen en niet afgeschaft zullen worden zyn geboden in den mond der menschen, die hy geschapen heeft". Juist op het punt der Schepping is dit Epos ...
Evolutie of revelatie - pagina 74
72 prinsen en het volk van de stad Ekron, die Padi hun koning, welke trouw was aan de inzettingen en den eed, aan het land van Assur gezworen, in yzeren boeien hadden geworpen en uitgeleverd aan ha-za-ki-ia-u (matu) ia-u-da-ai d.w.z. aan Hiskia den Judaeër — hun hart was in hen bevreesd". Vervolg ...
Evolutie of revelatie - pagina 129
127 worden. Zelfs indien het jiüst was, dat het zondvloedverhaal in den Bijbel eerst uit de 9e eeuw stamt, gelijk de critiek wil, dan zou het nog bijna 300 jaar ouder ziJn dan de thans bekende tekst van het zondvloedverhaal uit Babel. Ongetwijfeld zal de zondvloedsage reeds vroeger in Babel besta ...
Evolutie of revelatie - pagina 115
113 waarvan de een hoornen draagt, het gewone teeken der godlieid. I.e. p. 26: „Die eine Gestalt ist fraglos ein Grott".LEHMANN158) Daar bij de meeste oude volkeren min of meer „sagenhafte" verhalen omtrent een „zondeval" voorkomen en de slang meestal als een verdervende macht optre ...