De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 124
122d o m : Dr. A. K u y p e r , Het Modernisme een fata morgana op Christelijk gebied, Amsltvdam., 1871, pag. 61—63, noot 10, I I , 14.113) Die Absolütheit des Christentums, XVI en pag. 45. "4) t. a. p. pag. 43 v.v. "5) De leer der inspiratie kan hier van zelf alleen als Lehnsatz aa ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 108
io6van de erfzonde, van de opstanding der dooden, van het wereldgericht, van den Middelaar enz. Verder kunnen genoemd worden geschriften als van G. P h . C h r . K a i s e r , Biblische Theologie, oder Judaismus und Christianismus nach der grammat, hisi. Interpretationsm-ethode, 1813; D. G ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 11
9 H a r n a c k ' s beroemde Dogmen-geschichte te noemen, om het bedoelen dezer richting te verstaan. Zijn grondstelling is, het ontstaan van het dogma is het helleniseeren van het Christendom. In zijn bekende Lectures trok E d w i n H a t c h de lijn door voor paedagogiek en exegese, rhetorica, ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 122
I20van de hoofdfeiten uit het leven van Jezus te steunen. 9') Das Christusbild, pag. 104. 92)t. a. p . p a g . 14.93) R i c h a r d H. G r ü t z m a c h e r, Studiën zur systematischen Theologie. Leipzig, 1905, pag. 85. 94) D r . H. V i s s c h e r , De oorsprong der Religie, ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 49
47 B i c k s h u in 1894 een r o m a n ; „La vie inconnue de Jesus Christ," en hij weet te verhalen, dat Jezus den tijd van zijn leven tusschen zijn twaalfde en dertigste jaar heeft besteed aan reizen in Indië, waarbij hij zijne buddhistische wijsheid heeft opgedaan. Hier is toch zeker van kracht ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 60
58 gemeente vele hellenisten onder hare leden telde. Het is echter niet denkbaar, dat hij dit woord aan Philo ontleende, waar zijne bedoeling eene zoo gansch andere was. Hij wil geen logosleer geven, evenmin als een lichtleer, wanneer hij Jezus noemt TÓ (pag. Johannes definieert niet, onderstelt ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 67
65 zij de enkele verschijnselen der historie allereerst zoekt te verstaan uit hare eigene „Entwicklungsreihe", en dan pas overgaat tot het aannemen van vreemden invloed. 88^ En het schijnt bij de voorstanders dezer methode juist andersom te moeten gaan. De minste gelijkheid is analogie, en de ana ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 16
14het Christendom dan is de kroon — misschien zelfs mee-arbeiden aan de voortzetting van dit proces, die toch onmogelijk is als men h i e r ' v a n geen evolutie wil weten, maar de christelijke religie als de absolute belijdt. Men ging aan den arbeid en dezelfde H e r m a n n G u n k e 1 v ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 62
6o vluchten in de woestijn, bedreigd door den draak. Van dit visioen zegt G u n k e i zelf: „die piece de resistance dieser ganzer Deutung der Apokalypse aus orientalisch-mythischen Elementen sind die Drachentraditionen, besonders die von der Geburt des Messias cap. 12." 83) De bewering dat in ca ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 70
68 te kunnen spreken, ik zal u eene /vwaig openbaren waarbij alle menschelijk weten verbleekt als het starrenlicht bij de stralen van de ochtendzon. En zoo gaat het met al die woorden en begrippen. Zij krijgen door de openbaring van den Geest, die de diepten Gods onderzoekt, een inhoud, dien het ...