De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 18
i6afstand en veel dieper ingrijpende evolutie zich belichaamde, dan gezien wordt bij vergelijking van de Nieuw-testamentische en Oud-katholieke periode. En ééne schrede verder — is niet door Paulus en Johannes de historische Christus omhangen met het gewaad van oostersche Messias-mythologi ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 17
15 calypse gebruik, zij het dan ook nog zeer voorzichtig, en met handhaving van wat hij zelf noemt „die Einzelpersönlichkeit des Apokalyptikers". Ook andere religies dan de babylonische, werden voor het vergelijkende onderzoek aangewezen. In 1891 had C h e y n e '7), en in 1898 S t a v e '8) reed ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 16
14het Christendom dan is de kroon — misschien zelfs mee-arbeiden aan de voortzetting van dit proces, die toch onmogelijk is als men h i e r ' v a n geen evolutie wil weten, maar de christelijke religie als de absolute belijdt. Men ging aan den arbeid en dezelfde H e r m a n n G u n k e 1 v ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 15
13 behoefte van den mensch. 1°) Wanneer H. G ü n k e l schrijft over den Heiligen Geest, dan poneert hij, dat men niet moet uitgaan van een theologumenon, het leerbegrip van den Heiligen Geest, maar de vraag stellen: welke ervaringen van het religieüse leven gaf aan de Christenen der eerste gemee ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 14
12de „religionsgeschichtliche" methode, omdat het in hoofdzaak liep over de stukken waarin zich de hoop en de vr,ees, de naïeve vroomheid en de gemoedsstemming der eenvoudigen weerspiegelde. Dat was juist naar den zin van de opvatting der religie van de nieuwere school. Religie niet allere ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13
II1zeker dieper inzicht in de verhoudingen van de omgeving waarin het Christendom optrad is geboren dan tot dusver. Niemand zal ontkennen dat veel in de evangeliën pas goed wordt verstaan, als men de gedachtenwereld kent van rabbijn en pharizeër; en dat ook de beteekenis van menig w ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 12
*10eenen factor behandelt, namelijk de hellenistische philosophie en de intellectualistische vroomheid der helleensche beschaafde wereld. B o u s s e t meent dat dit het meest uitkomt, als H a r n a c k het gecompliceerde verschijnsel van de gnosis slechts beziet van uit het eenzijd ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 11
9 H a r n a c k ' s beroemde Dogmen-geschichte te noemen, om het bedoelen dezer richting te verstaan. Zijn grondstelling is, het ontstaan van het dogma is het helleniseeren van het Christendom. In zijn bekende Lectures trok E d w i n H a t c h de lijn door voor paedagogiek en exegese, rhetorica, ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 10
8 De „religionsgeschichtliche" methode dringt zich vooral de laatste twintig jaren meer en meer naar den voorgrond, met de stoute pretensie de eenig juiste verklaring te bieden voor het ontstaan der christelijke religie, en van de geschriften die zich als hare heilige boeken aanbieden. Niet alsof ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 9
7 goud voor de versiering van den tempel, de Libanon gaf de schatting zijner ceders, Phoenicië zijn architectuur. Griekenland leent straks zijn taal voor het evangelie, der wereld te brengen, en Rome deed de grenzen der volken vallen, opdat de boodschap des heils haren loop hebben zou tot aan het ...