De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 82
8o Kantianisme, Saulus had geen welgevallen gehad in Stephanus' dood, en Jacobus de rechtvaardige zou er niet om zijn gesteenigd onder Ananias den hoogepriester. God heeft de heidenen in hunne wegen laten gaan, dat is Hij liet hun de natuurlijke algemeene openbaring in de immanente beweging van h ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 83
8i gie, irrationeel voor het natuurlijk verstand, met zijne eischen van wedergeboorte, met zijne prediking van verzoening door het bloed van het kruis — het blijft geheel eenig staan te midden van alle pseudo-religie of wijsgeerig systeem. Immers terwijl alle andere leermeesters der menschheid de ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 84
82d e naam tot zaligheid. Der apostelen evangelie h e t evangelie. Met uitsluiting van al het andere en van alle anderen. De goden van het Heidendom waren zeer verdraagzaam. Zij konden het best gedoogen dat men beurtelings bij allen zijn offer bracht, die hun tempels in Rome of Corinthe na ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 85
§3 Wel hem die ook in de wetenschap dien eisch volbrengt. Het absolute karakter van het Christendom bracht mee, gelijk we zagen, het vaste geloof in het feit, dat het rust op de revelatio specialis. En die revelatie, door vele organen tot ons komende van denzelfden autor primarius, eischt én hare ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 86
84 die ons in haar worden gebracht — zij is ó lóyog TOV 9iov W a t in qriiAaTa, (Sfj/Acia en axlai ons geopenbaard wordt, is één organisch geheel. "7) Er is één groot centraal feit in de revelatio specialis gegeven, in het komen van God tot den mensch. De „religionsgeschichtliche" methode is peri ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 87
85 dan niet de leer van Jezus in haar tegendeel hebben veranderd. Zij hebben doop en avondmaal uitgevonden, en tot instellingen van Christus verheven, terwijl Jezus van alle instituut afkeerig was. Zij hebben de geschiedenis van de bovennatuurlijke geboorte bedacht, de verzoeking in de woestijn v ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 88
86 baren, het verleden beschrijvend hoe die raad in de historie openbaar werd, Gods wil voor het heden vertolkend, de toekomst ontsluierend hoe het met de volkomene vervulling van dien raad zal gaan — alles opdat de menschheid van alle eeuwen in die heilige Schrift zou hebben den regel voor geloo ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 89
87 algemeene en bijzondere openbaring. Hoe streng wij toch het absoluut karakter van de christelijke religie handhaven, daarmee wordt niet gezegd, dat zij optrad in eene wereld, die van God niets meer wist en door Hem ganschelijk was verlateil. In de bergen van dwaling toch nog korrelen gouds, in ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 90
88 Zij het nog zoo verbasterd, toch herinnert ons menige trek aan die eerste openbaring, die aller menschen deel was, terwijl de algemeene openbaringdoorgaat ook nu nog in natuur en conscientie. En nog geldt van hen het oude woord : nulla falsa est doctrina, quae non aliquando aliqua vera falsis ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 91
89 duidelijkste bewees, zonder de laatste niet goed gekend kon worden, en zelfs tot verderf werd misbruikt. '22^ Dit verklaart veel anologie, maar verbiedt het concludeeren tot afhankelijkheid. Daarbij komt nu nog, dat op dit standpunt, we zagen het reeds, allerminst ontwikkeling in de revelatio ...