De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 71
69 verschillende vormen, die de menschheid zich koos voor hare religieuze gezindheid, niets anders zijn dan onderscheidene openbaringen van dezelfde grondgedachte, alleen verschillend omdat de mensch in verschillende tijden en omstandiglTeden leeft. Buddha, Mohammed en Christus, Socrates en Mozes ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 72
70dorven, en wordt in de regeneratie hersteld, zoodat de wedergeborene God uit zijne openbaring in natuur en Schrift nu recht kan kennen, vertrouwen, liefhebben en dienen. En nu g ^ t het in de religie om heel den mensch, om zijn hoofd en zijn hart, zijne kennis en zijn begeeren, zijn inte ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 74
72niet aan deze beweging toekomt. Zoo worden de denkbeelden vervalscht! Juist de verdedigers van de christelijke belijdenis hebben recht op dien naam. Zij willen de historie eeren, den band aan het verleden bewaren, nagaan hoe God in het verleden het heden bereidde, en in het nu doet zien ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 73
71verwisselen van hypothese en resultaat tentoongesteld. De bestudeering der religie staat geheel in het teeken der tegenwoordig in vele kringen heerschende wijsbegeerte, en moest daarom tot het aangegeven resultaat komen. De studie van de geschiedenis der pseudoreligie moet eene zuiver hi ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 76
74 dom langs naturalistischen weg. Alles m o e t evolutionistisch verklaard worden. Hij en de zijnen gingen daarin voor het Nieuwe Testament in het voetspoor van W e l l h a u s e n , die Israel's historie beschreef zonder dat een spoor van transcendenten invloed overbleef, Qok het moeielijke pun ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 75
73 gelijk omdat geen menschenkind „voraussetzungslos" kan zijn. Nu zou men echter den eisch van positivisme zoo streng mogelijk mogen stellen voor hen, die van dit beginsel uitgaan ook op het terrein van de religie ; en als men aan dien eisch hunne beweringen toetst, wat blijft er dan over? Dat z ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 77
75 voor zoodanige conclusie, toch moet men met zijn historisch relativisme daar uitkomen, omdat de transcendente wereld nergens te grijpen valt. Zij schemert slechts in de historische religieuze vormen door, hier helderder, daar nevelachtiger, maar nergens treedt zij absoluut op, en daarom blijve ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 78
7Öbreeder waren dan een spitsburgerlijk verstand verkiest te gelooven. '°4) Maar gaat het verder dan geneeskracht, z. a. de wonderbare spijzigingen, de wandel op zee, dan worden de feiten eenvoudig uit de historie geschrapt. Het transcendente heeft in den grond geen van de natuur ondersche ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 79
11 religies nagaat, die er toen Jezus geboren werd onder de volkeren bestonden, geen enkele was die het zuivere monotheïsme bewaard had, dan die van Israël alleen. Nauwkeurig historisch onderzoek heeft aangetoond dat bij Japhetieten, zoowel als bij Semieten en Chamieten een oorspronkelijk monothe ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 80
78 woord soms de kracht doorschemert van het: TOU /OCQ xul yfpoglajiiv.De keus staat ten slotte tusschen twee. Daarom herhaal ik, al zoekt men het op allerlei manieren te ontkennen, en door mystiek soms teg^en te houden, deze richting moet de theologie aan handen en voeten gebonden ...