Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 14
16na zijne zege den titel van koning van Babel had aangenomen en daar ook tijdelijk resideerde. Manasse's vrijlating zou dan te danken geweest zijn aan de voorspraak van Psammetichus I, koning van Egypte, die met gewapende tusschenkomst dreigde. Zelfs zijne bekeering wordt volkomen histori ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 5
7 schelijken geest en het is voor iedere richting onmogelijk wetenschappelijken arbeid te verrichten zonder kritiek. Trouwens, het is niet alleen in de wetenschap dat kritiek geoefend w o r d t ; ook de hoorder eener predikatie die het met de homiletische interpretatie van zijn Leeraar niet eens ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 15
17 de talrijke varianten met name van de Septuaginta bracht aan het licht, dat het in tal van gevallen volslagen onzeker was welke van de beide Godsnamen in den oorspronkelijken tekst had gestaan. E n hoe kon men dan aan het gebruik in onzen tegenwoordigen Masoretischen tekst een criterium ontlee ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 21
23 schappelijk werk altoos Theologie, en gaat nooit onder in letterkundige studiën. Maar dan zal het ook juist het begrip der openbaring zijn waarop onze arbeid zich zal hebben te concentreeren. Ik bedoel daarmede niet de waarde ook van Canonische studiën en historisch onderzoek te verkleinen. Oo ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 18
20 punt ten opzichte van alle traditie, en de ideologische speculatie waardoor zich deze richting kenmerkt kunnen in geen geval de onze zijn. Moet, mijns inziens, hare methode als niet-wetenschappelijk worden veroordeeld, wijl ze slechts leiden kan tot scheppingen der fantasie en niet tot kennis ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 10
12Ook de beschouwing van de profeten zelve is inmiddels bezig eene merkbare wijziging te ondergaan. Want weliswaar konden zij over het algemeen vrij wel den toets der kritiek van de toonaangevende richting der Oud-Testamentische wetenschap doorstaan, maar er waren toch ook ettelijke punten ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 28
30 wijze aan „Anregungen" van hem te danken is, vgl. ook Obbink, De godsdienst van Israël, bldz. 10 v. Voorts zij nog gewezen op de uitspraak van Lehmann—Haupt, Israel, seine Entwicklung im Rahmen der Weltgeschichte, Tübingen 1911, bldz. 250 „dass die Anschauung, das Bundesbuch könne erst erhebli ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 4
6 Ik spreek u dus van tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap. W i l t mij wèl verstaan. A l s het tij kentert, dan is het tijdstip aangebroken waarop de vloed zijn hoogsten stand heeft bereikt, en de val van het water intreedt. Dan is het nog lang geen ebbe, hoog staat nog de zee tegen ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 12
14godsdienstgeschiedenis aldus weer te geven w a s : de wet is jonger dan de profeten en de Psalmen zijn weer jonger dan die beide (Reuss). In deze beschouwing komt thans echter een radikale ommekeer. Meer en meer neigt men er toe een hoogeren ouderdom voor de Psalmen aan te nemen; de vraa ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 13
15vorm, dat een deel der stammen naar Egypte getrokken en een deel in het land Kanaan gebleven was. Eerst met het tijdvak der Richteren meende men een vasteren historischen bodem te bereiken, alhoewel er ook in dien en den lateren tijd nog veel overbleef, dat nadere toetsing behoefde. In d ...