GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

34 resultaten
Filteren
van 4
1920-05-28
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 28

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 28

30 wijze aan „Anregungen" van hem te danken is, vgl. ook Obbink, De godsdienst van Israël, bldz. 10 v. Voorts zij nog gewezen op de uitspraak van Lehmann—Haupt, Israel, seine Entwicklung im Rahmen der Weltgeschichte, Tübingen 1911, bldz. 250 „dass die Anschauung, das Bundesbuch könne erst erhebli ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
369 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 29

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 29

31 is van den laten oorsprong der Messiaansche profetie niet meer zoo onvoorwaardelijk overtuigd. Een eenigszins ander standpunt wordtingenomen door Sellin, Der alttestamentliche Prophetismus, Leipzig 1912, bldz. 105-193 en Barton, The Religion of Israel, New-York 1918, bldz. 103 v. v., die de Me ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
426 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 30

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 30

32 18) Theodorus van Mopsuestia wordt gewoonlijk geroemd als de eerste die Makkabeesche liederen in den Psalmbundel aannam; doch deze nam daarbij dit eigenaardige standpunt in, dat hij deze Psalmen aan David bleef toekennen, en David daarin liet profeteeren van de gebeurtenissen uit den Ma ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
406 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 31

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 31

33 26) V g l . Sigmund Jampel, Das Buch Esther auf seine Geschichtlichkeit kritisch untersucht, Frankfurt am Main 1907, M . Wolff, Is het boek Esther historie of fictie? Theol. Tijdschrift 1916, bldz. 75—120. Beide steunen vooral ook op de resultaten der opgravingen welke door eene Fransch ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
392 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 32

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 32

34 of Biblical Literature 1914, bldz. 25—47, Böhl, Het Oude Testament, bldz. 61, 239, 244, en ook van Wellhausen zeiven in een brief aan Dahse, zie diens W i e erklärt sich der gegenwärtige Zustand der Genesis ? Giessen 1913, bldz. 6. Nieuwe studiën, die door het weder discutabel worden der Penta ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
373 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 33

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 33

35 wel in den door Meinhold geopperden vorm bestrijdt, maar dan toch de mogelijkheid toegeeft, dat de auteur een ouder, verhalend geschrift zeer vrij heeft omgewerkt. Meer positief is de instemming van Sellin, E i n l e i t u n g , bldz. 143, Böhl, Het Oude Testament, bldz. 70 v. en Hölscher in T ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
329 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 19

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 19

21 noodzaakt positie te kiezen tegen eene methode en resultaten die algemeen aanvaard werden, dan zullen we nu medestanders aan onze zijde vinden, die, zonder ook maar van verre in alles met ons mede te gaan, toch veelszins in gelijke richting zullen werkzaam zijn. In verband daarmede zal er nu o ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
401 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 34

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 34

I ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
1 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 21

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 21

23 schappelijk werk altoos Theologie, en gaat nooit onder in letterkundige studiën. Maar dan zal het ook juist het begrip der openbaring zijn waarop onze arbeid zich zal hebben te concentreeren. Ik bedoel daarmede niet de waarde ook van Canonische studiën en historisch onderzoek te verkleinen. Oo ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
357 woorden
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 20

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 20

22 talmen wordt de nieuwbouw opgetrokken zonder ons, en dan zeker niet op eene wijze gelijk wij zouden wenschen. Dan worden de nu nog tastende en zoekende, sterk varieerende meeningen geconsolideerd, en dan zal de Gereformeerde Theologie op O u d Testamentisch terrein weer voor dezelfde moeilijkh ...

Inaugurele redes
G.Ch. Aalders
386 woorden
van 4