De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 11
9te mogen afleiden of waartoe die ervaring onbewust had geleid ^). Het is echter niet mijn bedoeling thans een weerlegging te geven van deze subjectief getinte richting op het gebied van de Nieuwtestamentische wetenschap ^). Ik moest haar noemen, omdat ze den ondergang gebracht heeft van d ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 12
10 — sinds lang de godsdienst-historische school. Ze poogt immers den inhoud van het Nieuwe Testament zooveel mogelijk in verband te brengen met de religie der volken en uit die religies te verklaren. Maar dat deze objectiviteit ons niet baten kan, is reeds zoo menigmaal aangetoond, dat ik me van ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 13
11 het Nieuwe Testament predikt door openbaring den eenigen weg der zaligheid. Het doet dat door te spreken van het werk van Christus, het geeft de prediking over dat werk. En de wetenschap, die aan deze openbaring recht wil laten wedervaren, zal dan ook niet als de Bijbelsche theologie alleen op ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 14
12openbaring, omdat ze tot stand kwam door de onfeilbare ingeving van den Heiligen Geest, die moet haar anders behandelen, dan een die wel gelooft, dat God zich aan mannen door Hem toegerust heeft bekend gemaakt, maar dat die mannen verder vrij waren bij de opteekening, van hetgeen door he ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 15
13Zoon, zoo juicht de schrijver, die zelf in de nieuwe bedeeling leven mag O- Dat geeft aan die nieuwe bedeeling een eigen kenmerk, dat haar van de voorafgaande duidelijk onderscheidt. Trouwens op deze gedachte komt de schrijver van den brief aan de Hebreen, om ons nu maar tot hem te bepal ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 16
14 het Nieuwe Testament is de korte en allesbeheerschende aanvang van de lange periode, die duurt tot het einde aller dingen. Wie van een Nieuwtestamentische openbaring spreekt, gaat daarmede niet in tegen de Schrift, hij maakt de nieuwe van de oude niet los, maar stelt haar wel tegenover, althan ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 17
15 Zijn woorden en Zijn daden, voorzoover ze bestemd zijn voor alle tijden, te boek gesteld en zoo ligt de Schrift voor ons als vrucht van een werk Gods, die nog steeds haar Goddelijkheid uitstraalt. Daarom mag ik de Schrift Gods openbaring noemen en haar aldus maken voorwerp van wetenschap '). M ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 18
16 gaande aan, onderstelt het niet slechts de vorige, maar neemt zij die vorige als in zich op, breidt ze uit, leidt ze verder ^). Dat de openbaring Gods één is, dat ze een bepaald doel heeft, bepaalt het karakter van die geschiedenis. Ook over deze eenheid en over dat doel spreken we hier verder ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 19
17 schijnt. Maar geldt hetzelfde van de openbaring der nieuwe be'deeling? Hier staat immers Christus aan het begin. Kan daarbij van ontwikkeling worden gesproken, of gaat het van het hoogere naar het mindere? In verband met richtingen van den tegenwoordigen tijd is het goed zelfs de vraag te stel ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20
18 historia revelationis worden onderscheiden, In de laatste komen .i)ehalve de feiten ook de woorden ter sprake en in de feiten ziet ze niet zoozeer het feit als zoodanig, als dat ze vraagt, wat wordt er ons in geopenbaard ^). Zal het mogelijk zijn een geschiedenis te geven, die dat alles voldoe ...