GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

76 resultaten
Filteren
van 8
1925-10-20
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21

19deelen en uit de juiste orde der deelen de geschiedenis aflezen. Nu is dat scheiden in het Nieuwe Testament niet moeilijk. Het bestaat nu eenmaal uit zeven-en-twintig verschillende geschriften en het ligt voor de hand, de deeling in de eerste plaats te doen plaats hebben naar het schema, ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
384 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22

20geheel ontstaan, dat thans afgewerkt, volledig in ons bezit is. Aldus ligt de chronologische orde het meest voor de hand. Neem de boeken in de orde, waarin ze zijn ontstaan en tracht zóó na te gaan, hoe de Godsopenbaring haar ontwikkeling heeft doorloopen. Deze weg schijnt uiterst eenvou ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
355 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

21 dat Jezus op aarde heeft geleefd en onderstellen elk oogenblik de kennis van de feiten uit Zijn leven. In dien zin volgen ze op de evangeliën. En de geschiedenis der openbaring, die niet vraagt, hoe de boeken zijn ontstaan, doch die met hun inhoud te doen heeft, zal in verband daarmede de stof ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
373 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

22We nemen dan ook geen verschil aan tusschen den evangelist en zijn Heiland, in dien zin, dat hij de leer, het onderwijs van Jezus niet objectief juist zou hebben beschreven, dat hij zou hebben vergroot en verheerlijkt, maar alleen in dien zin, dat we de stof zelf wenschen te onderscheide ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
370 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25

23worden aangenomen, maar we weten er niet van en in een geschiedenis der openbaring kunnen we er daarom niet mee rekenen. Zelfs al zou het bericht van den Canon Muratorianus volkomen betrouwbaar zijn, dat Johannes zijn evangelie niet heeft geschreven, dan na bijzondere openbaring ^) te he ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
356 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26

24Lukas wil den intellectueel overtuigen, dat Jezus van Nazareth de Christus is. Maar de keuze van de stof is niet het eenige, ook de orde werkt mee. Daarna komt ook de inlassching van verschillende woorden, die de evangelist ter verklaring er aan toevoegt, zoo krijgt elk evangelie zijn ei ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
386 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27

25 Bij de brieven heb ik één openbaring Gods, de brief wordt opgeschreven, als de stof wordt geopenbaard. En al laat zich ook hier de grafische inspiratie onderscheiden van de openbaring der stof, praktisch vallen ze samen, het is één enkele daad Gods. Anders is het bij de evangeliën en de Handel ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
362 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 28

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 28

26^van de,maar van een tweede en derde periode, straks moet nog nader onderscheiden. In de eerste periode zal het niet zoo moeilijk zijn een historisch verloop der openbaring aan te wijzen, de evangeliën mogen de feiten niet streng chronologisch raeedeelen, de gang van het verhaal en de op ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
365 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 29

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 29

27De verschillen zijn er tusschen de evangeliën, het meest tusschen dat van Johannes en de andere, maar dat geeft nog niet genoeg om gezien de overeenstemming verschillende fasen in de geschiedenis der openbaring te onderscheiden. Als we later meer gegevens hebben verkregen, zal duidelijke ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
323 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 30

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 30

28•->i houdt en de Kerkgeschiedenis begint, dan is ook de geschiedenis der openbaring tot haar eindpunt gekomen. Het vraagstuk, of de boeken betrouwbaar de Goddelijke openbaring hebben bewaard, behoeft bij ons uitgangspunt geen bespreking. De boeken zijn zelf openbaring, ze zijn ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
301 woorden
van 8