GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

79 resultaten
Filteren
van 8
1926-10-26
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 51

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 51

50 het pleit dan ook niet voor de goddelijkheid van het proces waarvan Heg e I spreekt, dat het hem als profeet koos' Eindelijk: de taal heeft een verwijzingsmoment, het begrip ook, ja zelfs stemmen beide alleen daarin overeen. Reeds bij de bespreking van het nominalisme 99) bleek hoe gevaarlijk ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
499 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 17

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 17

16 De voorkeur voor het begrip omtrent het individueele bij de oudere Peripatetici sloeg de brug naar de zgn. formeele logica. Haar geboorte wachtte slechts op de herleving der subjectsvoorstelling die de 5e eeuw voor Christus reeds had gekenmerkt: in het subject werd immers hetzelfde schema als ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
499 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 54

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 54

53 albezielingsleer vereenigde met 'n mechanistische biologie. Lot ze wijkt wel gunstig van hem af door in de natuur wetten, stof, kracht en de oorspronkelijke ordening der materie, de diathese, te onderscheiden, maar in kern heeft men ook hier niet meer dan een verbinding van zij het ook verdiep ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
498 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 55

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 55

54wanneer waarheid als 'n waarde geldt blijft ze nog waarheid omtrent: vat de taal deze momenten samen, dan zegge ze mijnentwege "gelding omtrent". Maar de term gelden is juist daarom zoo gevaarlijk omdat er steeds bij is ingesloten een gelden voor, zoo niet volgens 119) een subject, en ju ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
497 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 12

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 12

11waarde beroofd. Maar wel werd het begrijpen van één - allerminst zonder hulpmiddel werkende - functie onder vele verheven tot de tooverstaf die het "innerlijke der natuur" dwong hare schatten aan het licht te brengen. Kennis is dan de inhoud van het oordeel, die omschreven wordt als 'n g ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
497 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 23

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 23

22 noemen. Want de aard van het werk wordt niet alleen bepaald door wat men wenscht te bereiken, maar meer nog door den grondslag op welke men zich plaatst. En deze werd gezocht in de wijsbegeerte der oudheid nu eens in meer platoniseerende richting, dan weer met 'n sterk Aristotelischen inslag. ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
496 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 47

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 47

46die alles ordent staat als vrij van het wetenschapsproces dat slechts op het ordenen der phaenomenale wereld is gericht. In tegenstelling met Hum e c.s. gaat het dus Kan t niet om de psychische verbinding der voorstellingen in den geest, maar om diens werk, de methodische inductie der ph ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
496 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 59

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 59

58 geen streep nader. Want, ten vierde, ook de hoofdindeeling der waarden in contemplatieve en actieve 131) is onhoudbaar. Vooral op dezen grond, dat ze ons dáár waar de psyche inderdaad een rol speelt, terstond in den steek laat: ze heet n.1. te correspondeeren met de onderscheiding van asociale ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
496 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 19

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 19

18Aan deze geblaseerde, maar allerminst van haren hoogmoed gen"ezen wereld, werd nu het Christendom gebracht. Het predikte vóór alles genade. Doch op grond van openbaring Gods, die het allerminst met die genade vereenzelvigde. Genade is echter vergeving van zonden en zonde is theoretische ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
495 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 56

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 56

55 voorzoover het verbonden is met psychische activitei~ nooit meer dan moment der wetenschap; bij Co hen is het haar kiem. Niet bij vergissing gebruik ik hier dit woord: want het logische, eenmaal met het denken vereenzelvigd, ontleent aan dit laatste 'n progressief karakter, dat daaraan volgens ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
495 woorden
van 8