![Studentenalmanak 1928 - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/14-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 14
iemMmAvcüSTvs m ^KK r O i ^ l ^ ^ A BL\^„„«5'^^^j^H ^^^l^v^l^^l E^wJi^^p^BP mismM 1 Woensdag RilSMAAND ^ 2 Donderdag H.M de KoninginMoeder ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 140](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/140-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 140
130 H E T VERSTAAN VAN H E T MILIEU Het verstaan van het eigen milieu gaat langs onkenbarewegen. Het psychisch totaal van de aanwezigen schijnt onzeziel te beïnvloeden op wijzen, waarvoor geen woorden zijn.Is het de blik van 't oog, of een houdin ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 141](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/141-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 141
H E T VERSTAAN VAN H E T MILIEU 131in het milieu door ons gevonden, meenemen ook buitenhet milieu. Daarbij doen we dan iets eigenaardigs. Immers, door onze milieu-houding, voorzoover die eenbepaalde type had, over te planten in de ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 142](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/142-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 142
132 H E T V E R S T A A N V A N H E T MILIEUexpres behoeft nog eens weer gezegd te worden, dat hiergedacht wordt aan een onderscdieidenheid van milieu-typebij werkelijke eenheid aan belijdenis.) En er ligt onge-twijfeld een statige prikkel tot zelfcorr ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 143](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/143-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 143
H E T VERSTAAN VAN HET MILIEU 133schier nimmer tegenkomen — bij het verstaan van denmensch uit het andere milieu moet éérst nog die misschiennóg moeilijker weg gegaan worden, langs welke we datandere milieu benaderen. En dan moet met same ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 144](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/144-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 144
AESTHETIEK, EEN BEDERF DES LEVENS (EEN LOSBANDIGE STUDIE) Wie over ,fhet leven" spreekt, (en dat doen we allemaal,vanaf ons 14e, of, als we héél laat zijn vanaf ons 15e jaar,we doen het na het slaken van een zucht, of met stralendeoogen, ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 145](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/145-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 145
AESTHETIEK. EEN BEDERF DES LEVENS 135zich verliezend naar den (horizon, zooiets als de levenszee.Ook nu kan „het leven" geprediceerd worden, en welongeveer in dezelfde stijl als de eerste maal. Tenslotte heeft men het misschien over nog i ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 146](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/146-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 146
136 AESTHETIEK. EEN BEDERF DES LEVENSbewustzijn te voorschijn treedt en zichtbaar wordt. Het iseen machtige stroom, welks bronnen ruischen in eeuwig-heidsstille diepten. Het is een donker, grondeloos meer,waarop de psychologie spelevaart en peilingen doet. ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 147](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/147-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 147
AESTHETIEK. EEN BEDERF DES LEVENS 137van bloei en stuwing. Het verstand is emibryonaal, passief,drijvende op den stroom. Dit leven is geheel onbewust. Dit stadium ontwikkelt zich naar een tweede. Het ver-stand wordt door het leven gevo ...
![Studentenalmanak 1928 - pagina 148](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1928/1928/01/01/148-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1928 - pagina 148
138 AESTHETIEK, EEN BEDERF DES LEVENS boelken: 3e lijn, enz. ^) ), Al deze lijnen liggen nog in één vlak: het horizontale der historie met haar tijdsorde. Maar hierop verheft zich in de 3e dimensie loodrecht de theorie, die nogmaals het geheel over ...