![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 11](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/11-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 11
7 Schleiermacher kon aansluiten met zijn „religionspsychologische Methode". ^R) En toch gaat de z.g. godsdienstpsychologie al dra een eigen weg. Het pro en contra van de waarde van het „Erlebnis" wordt door Scholz, Heiier, Otto, Girgensohn en anderen onderzocht, maar weldra blijken de godsdienstp ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 21](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/21-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 21
17zich met min of meerder recht beroepen op paedagogen uit de vorige eeuw. ^^^) Dat de naam van Hildebrandt ^^^) in dit verband herhaaldelijk werd genoemd, zoodat hij den titel kreeg van „Anwalt der Aufsatzreform" behoeft ons niet te verbazen. Merkwaardig is echter, dat ook voor het geschi ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 51](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/51-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 51
47 7273 74 7Jj6 jy 78 y9 80 81 828384Van de grootste beteekenis is voor ons doel een opstel in „Vom Umsturz der Werte", deel II, „Versuche zu einer Philosophic des Lebens". Scheler noemt deze philosophic „eine Philosophic aus der FüUe des Lebens hcraus" (Umst. d ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 33](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/33-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 33
29wording of het waarnemingsbeeld als primairen, door een prikkel ontvangen inhoud te scheiden. Concreter en meer scherp omlijnd voor ons eigen bewustzijn dan een hallucinatie, ook bewust te onderscheiden van de eidetische waarnemingsbeelden in den zin van Jaensch, ^^^) hebben de voorstell ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/35-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35
31altijd tot de reëele objectieve wereld buiten mij terug. De stoot tot de kennis gaat dus uit van de zinnelijke wereld. Deze werkt in op den menschelijken geest en dringt hem tot actie. ^^^) Maar natuurlijk, wanneer deze geest werken gaat, werkt hij naar zijn eigen aard. N u beleeft de me ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 18](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/18-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 18
14Hieruit volgt echter weer, dat er in het belevingstotaal onderscheiden spanningsverhoudingen zijn. ^^) Een aesthetische beleving, b.v. kan een zekere spanning hebben ten opzichte van een ethische beleving. En van onderscheiden omstandigheden hangt het af, naar welke zijde wij ons van die ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/14-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 14
IDhet object dezer wetenschappen is. Dit zocht hij in de objectivatie van gemeenschappelijke ervaring. ^^) Zoo kwam hij tot het belangrijke begrip van „das Dritte, das zwischen Subjekt und Objekt in liegt". ^'') Maar dit begrip is alleen te verstaan voor hem, die begonnen is met zijn eigen ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 30](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/30-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 30
26akte, waarbij wij een zedelijke norm betrekken op een „Erlebnis", is zelf in haar wezen geen „Erlebnis", maar akte van ons bewustzijn. Vandaar dat de voorstelling, alsof tenslotte karaktervorming vrucht is van een toestand van evenwicht in de continuïteit van de innerlijke belevingen, on ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/19-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19
IJnieuw het karakter van het plotselinge of, zooals men het bi) voorkeur uitdrukt, van „Geschenk und Gnade". ^^^) Op denzelfden grond, waarop ontwikkeling mogelijk is, is er natuurlijk ook een herhaling van het „Erlebnis" mogelijk in vrijwel denzelfden vorm. ^^^) Het is n.l. mogelijk, dat ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 44](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/44-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 44
40tegelijkertijd dient dit opstel zich te houden aan normen. Niet alleen moet er uitdrukking in dit opstel gevonden worden van normen, maar ook dient dit kind in zijn opstel eerbied te hebben voor regels van taal en spelling; spellinganarchie en spellingwillekeur is niet alleen onpaedagogi ...