GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

64 resultaten
Filteren
van 7
1936-10-20
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 11

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 11

7 Schleiermacher kon aansluiten met zijn „religionspsychologische Methode". ^R) En toch gaat de z.g. godsdienstpsychologie al dra een eigen weg. Het pro en contra van de waarde van het „Erlebnis" wordt door Scholz, Heiier, Otto, Girgensohn en anderen onderzocht, maar weldra blijken de godsdienstp ...

Rectorale redes
J. Waterink
420 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 12

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 12

8 één sociaal levensverband. ^^) Lockes „disposition" is bij Rousseau geworden een spontane begeerte om te kennen en een uit de gevoelvol beleefde ervaringen gegroeid verlangen naar hetgeen hem goed is. Leven en opvoeding zijn hier één geworden — in systeem althans. De ontwikkeling van het kind, ...

Rectorale redes
J. Waterink
405 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 13

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 13

9 hetgeen geleerd moest worden werd voorbijgezien. *^) En straks zet Herbart, die wel zegt op meer dan één punt deze van het leven vervreemde methodiek te bestrijden, ongewild de kroon op Pestalozzi's werk door zijn psychologie der voorstellingsmechanismen. *^) Met als resultaat, dat de 19e eeuw ...

Rectorale redes
J. Waterink
396 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 14

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 14

IDhet object dezer wetenschappen is. Dit zocht hij in de objectivatie van gemeenschappelijke ervaring. ^^) Zoo kwam hij tot het belangrijke begrip van „das Dritte, das zwischen Subjekt und Objekt in liegt". ^'') Maar dit begrip is alleen te verstaan voor hem, die begonnen is met zijn eigen ...

Rectorale redes
J. Waterink
408 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 15

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 15

IIuit het z.g. religieus mysticisme, uit de levensbeschouwing van de Sturm- und Drangperiode, uit de reeds vóór hem gepropageerde Lebensphilosophie, uit de theorie der ,,aanschouwings"-paedagogen en uit het mysticisme zijn duidelijk herkenbaar. Maar deze alle, vooral de Sturm und Drang- en ...

Rectorale redes
J. Waterink
405 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16

12pogen te vinden tusschen de „Erlebnis"-opvatting en een zekere theorie der kennis. '^^) Verschillende termen toch, door sommige phaenomenologen, b.v. door Husserl, nog gebruikt in den logischen zin als deel van een logische methode, krijgen bij Scheler een eigen beteekenis. ''^) Zoo b.v. ...

Rectorale redes
J. Waterink
427 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17

13Met dit al is op deze wijze het begrip „Erlebnis" nog niet nader omschreven. Deze omschrijving van het begrip stelt ons uit den aard der zaak voor vrij groote moeilijkheden. Immers dit begrip wil niet begripsmatig benaderd worden. ^^) Hoe zou dat ook denkbaar zijn, wanneer men zelf propa ...

Rectorale redes
J. Waterink
422 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 18

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 18

14Hieruit volgt echter weer, dat er in het belevingstotaal onderscheiden spanningsverhoudingen zijn. ^^) Een aesthetische beleving, b.v. kan een zekere spanning hebben ten opzichte van een ethische beleving. En van onderscheiden omstandigheden hangt het af, naar welke zijde wij ons van die ...

Rectorale redes
J. Waterink
410 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19

IJnieuw het karakter van het plotselinge of, zooals men het bi) voorkeur uitdrukt, van „Geschenk und Gnade". ^^^) Op denzelfden grond, waarop ontwikkeling mogelijk is, is er natuurlijk ook een herhaling van het „Erlebnis" mogelijk in vrijwel denzelfden vorm. ^^^) Het is n.l. mogelijk, dat ...

Rectorale redes
J. Waterink
407 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 20

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 20

i6stroomende realiteit niet inwerken, wij moeten ze wel in stukken snijden. Maar tot werkelijke kennis van de waarheid brengen ons deze begrippen niet. Daarvoor hebben wij de absoluut origineele acte, de intuitie. Daardoor komen wij tot het eigenlijke interieur van het object. ^^^) Het spr ...

Rectorale redes
J. Waterink
406 woorden
van 7