1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 16
8 Freud is een vlot schrijver Zijn werken laten zich aangenaam lezen en de boeiende betoogtrant doet U bijna vergeten, zijn stellingen op haar waarheidsgehalte te onderzoeken W a n t dat Freud kritiekloos heeft geschreven en dat zijn lezers veelal even kritiekloos hebben geslikt wat hun door deze ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 17
"9 ,.levensdriften", die onder het begrip „Eros" werden samengevat. Naast deze levensdriften heeft hij nu onderscheiden de z.g. ,,doodsdriften", die uitingen dus van het organisme, die op de eigen vernietiging zijn gericht. Op het eerste hooren moge dit ons wat vreemd in de ooren klinken. Dat de ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 18
10 hangen aan de eenmaal ingenomen positie. Deze conservatieve trek van de drift weerstreeft, hoe vreemd het ook moge klinken, eiken vooruitgang ,,Das elementare Lebeswesen wurde sich von seinem Anfang an nicht haben andern wollen" i*), zegt Fveud, het primitieve levende wezen heeft zich dus niet ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 19
11 verdoen, maar waarmee we ons niet gaarne ernstig zouden willen bezighouden Trouwens, Freud zelf was er zich van bewust, dat meer zijn fantasie dan zijn wetenschappelijke geweten hier aan het woord is Zoo merkt hij op ,,Men zou me kunnen vragen, óf en in hoeverre ik zelf van de hier ontwikkelde ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 20
12 leerde Het ging bij Freud om de wetenschappelijke idee van de ,,homo natura" zooals Binswanger het heeft uitgedrukt, den mensch als stuk natuur i'J) Door zich de ,,homo natura" te scheppen, te construeeren, geloofde hij iets van de werkelijkheid omtrent den mensch te zullen verstaan Welnu, bij ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 21
13 erst die Möghchkcit gegeben ist, diesen Geist gleichsam mechanisch ,,reparieren" 20) Dit ,,mechanisch reparieren" is zeer kenmerkend voor de practische houding, die vele psychotherapeuten met en na Freud hebben ingenomen W e zijn hierbi) bij de grondslagen der psychotherapie aangeland. Heel de ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 22
14 streeft met naar lust zonder meer, maar naar het bezit van datgene, dat lustgewm brengt En alleen dan, wanneer we een wezen construeeren, dat ,,nur wunschen kann", ,,konnen wir Urweisen menschlicher Existenz, die die religiose, sitthche oder kunstlerische, fur Illusionen erklaren oder auf das ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 23
15 De negentiende eeuw en ook Freud als vertegenwoordiger van deze eeuw meende het zonder de religie te kunnen stellen. De Ratio, de rede, zou haar vervangen. Het is nu opmerkenswaard, hoe thans allerwegen opnieuw het besef is ontwaakt, dat niet het rationeele, het vernunftmassige, maar het irrat ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 24
16 wetenschap" de opmerkelijke conclusie neergeschreven, dat het natuuronderzoek heeft geleid totde erkenning, dat er een van de menschen onafhankelijke wijze wereldorde bestaat en dat het wezen van deze wereldorde nooit direct kenbaar is, maar slechts indirect benaderd kan worden -^6) En deze we ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 25
17 tot de dwangneurose — ,,im weiteren Smne ein rehgioser ist". Daarom is het naar zijn meening even noodzakelijk met den patient te spreken over zijn verhouding tot zijn geloof, als over die tot zijn dnftleven , De psychoneurose is m laatste instantie het lijden van de ziel die haar bestemming n ...