Wereldoorlog en theologie - pagina 20
deutung des Schicksalsgedanken bei Oswald Spengler" 43), Heim gaat uit van de ondergangsstemming na den oorlog. Is er een uitweg? De uitweg van de mystiek is niet in staat verlossing te brengen. Heim wijst een anderen weg nl. de bezinning op het „laatste" feit: ons „Schicksal". Wij zijn — te midd ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 29
tegen het gevaar „der leeren Redensart, durch die weder ein Gewissen erweckt noch ein Humanist zur Umkehr gerufen wird" '''^). Het antihumanisme dringt zich vooral naar voren als antiethicisme en waarschuwt tegen de moraal als uitweg uit den chaos. Kan in het uitbreken van het gericht over deze w ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 5
Mijne Heeren Directeuren, Curatoren, Professoren en Lectoren, Dames en Heeren Doctoren en Studenten en voorts Gij allen, die door Uw aanwezigheid blijk geeft van Uw belangstelling in de Vrije Universiteit, HooggeachteToehoorders!Nu ik naar aanleiding van den 65en verjaardag onzer Un ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 21
Heel het tijdsbeeld na den oorlog wordt in den onderbouw van Heim's analyse weerspiegeld 48). Maar hoe groot blijkt hier het gevaar, dat deze analyse, die op een neutrale philosofie is gebouwd, als een soort natuurlijke theologie of philosophie het coördinatensysteem gaat vormen, waarop de theolo ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 6
terrein der theologie valt op te merken kan ons van dienst zijn, nu een nieuwe taak ons wacht. Dat de oorlog van 1914—1918 inderdaad op de theologie een aanwijsbaren invloed heeft uitgeoefend, zal ieder, die ook maar eenigszins ter zake kundig is, terstond willen toestemmen. Het is ook nauwelijks ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 7
mee men gerekend had bij de voorloopige analyse van de 20e eeuw, bleken bedenkelijke hiaten voor te komen. Deze eeuw bleek niet allereerst de eeuw van de ziel te zijn, noch die van het kind, maar voorloopig die van den oorlog en de vernietiging. Het vertrouwen op kennen en kunnen van den mensch, ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 30
gebroken leven. Talrijke tendenzen en stroomingen in deze eeuw komen dan ook samen in een diepgaande crisis van de ethiek. Zoowel vanuit de dialectiek als vanuit de existentie-filosofie en het antihumanisme wordt deze crisis zichtbaar. Het vele spreken van de concrete situatie en het „Gebot der S ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 22
Zoo ziet ook Bultmann de verhouding tusschen philosophie en theologie. De philosophie beperkt zich tot een ontologisch onderzoek van de formeele structuren van het Dasein. Het gaat niet om een materieele, systematische philosophie, waarvan de theologie afhankelijk wordt gemaakt, maar om een philo ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 8
zegt aan menschelijkheid niet genoeg te hebben, die zegt dit, omdat hij aan de ware menschelijkheid nog niet toe is." Hij is er van overtuigd, dat „alleen dit idealisme der menschelijkheid nog met zuiveren glans lichten blijft over de wereld en dat slechts aan die kracht der ziel de menschheid we ...