De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 13
is te handhaven in een enigszins aannemelijke vorm moet overigens ook duidelijk zijn. Het zou ons voor hedenmiddag veel te ver voeren, wanneer ik met U besprak de opvatting van S p e a r m a n over het ontstaan van het godsbewustzijn, en de bijval door Mc Kenzie aan deze opvatting verleend. Alles ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 24
naast „de verlossing van zondaren in Christus" een verlossing van de geest. Wanneer de mens zich van de openbaring losmaakt, functioneert hij, in religieuse zin, in de houding van de afval; immers, hij poneert weer eigen koningschap en stelt zich in de houding van de zelfgenoegzaamheid, die leeft ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 15
schenversfandnis nicht mehr stiitzt auf Theologie, Kosmologie oder Ethik", maar hij moet aantonen, dat deze bewering juist is. En hij moet dit dan doen met juiste argumenten''3). Daarbij doet zich het van wetenschappelijk standpunt uitermate interessante probleem voor, in hoeverre men met de meth ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 8
sogar verboten wurde, well jede Freundesliebe Gott etwas wegnahme. Dabei war sich der Calvinist bewusst, dass Gott dutch einen ungeheuren Abstand von der Kreatur getrennt und der Gedanke einer unio mystica Teufelswerk sei" 2**). In scherpe tegenstelling tot de gemakkelijkheid, waarmee men tot der ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 26
licht. De in zichzelf altijd maar omwentelende mens, die zijn innerlijke verscheurdheid constateert en die innerlijke verscheurdheid projecteert op de wereld naar buiten, of in zijn eigen psychische conflict-situatie tracht te verstaan en te helen, is in wezen in deze verscheurde houding en in de ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 5
Mijne Heren Directeuren van de Vereniging voor Hoger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag, Mijne Heren Curatoren der Vrije Universiteit, Dames en Heren Professoren, Lectoren en Docenten dier Universiteit, Dames en Heren Studenten, en voorts Gij allen, die deze •plechtigheid m,et Uw aanwezigheid v ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 31
van God; daarmee is echter geen wezensuitspraak gedaan over het absolute, die het zou reduceren tot het persoonsmatige, maar is gezegd, dat het in deze betrekking intreedt als de absolute persoon, die wij God noemen. Men mag het persoon-zijn van God dus opvatten als Zijn daad, ja, de gelovige zou ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 1
QB°°^^iE MENS ALS RELIGIEUS W E Z E N EN DE HEDENDAAGSE PSYCHOLOGIEREDE UITGESPROKEN OP DE V I E R E N Z E V E N T I G S T E GEDENKDAG VAN DE STICHTING DER VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM DE 20= OCTOBER 1954DOOR DE RECTOR M A G N I F I C U SDR J. W A T E R I N K ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 3
DE MENS ALS RELIGIEUS W E Z E N EN DE HEDENDAAGSE PSYCHOLOGIEREDE UITGESPROKEN OP DE V I E R E N Z E V E N T I G S T E GEDENKDAG VAN DE STICHTING DER VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM DE 20« OCTOBER 1954DOOR DE RECTOR MAGNIFICUSDR J. W A T E R I N K.f.N.N.V. GEBR. ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 33
eieuOTHËEK VRIJE UNIVERSITEIT3 0000 00688 5366 ...