VU Magazine 1981 - pagina 282
nadruk werd gelegd op de economische noodzaak van tv-reclame voor de ontwikkeling van het Nederlandse bedrijfsleven. Curieus is, achteraf bezien, dat zij toen al, eind 1962, het schrikbeeld van de satelliet opvoerden om het parlement te overtuigen dat er geen ontkomen aan was zodra rechtstreekse ...
VU Magazine 1981 - pagina 283
180 graden van de PvdA-fractie (Kosto) is daarvan oorzaak. Het nuchtere feit dat thans meer PvdA-stemmers lid zijn van de TROS dan van de VARA zou daaraan niet vreemd zijn. Maar moeite heeft Kosto wel om zijn ommezwaai te verkopen. In navolging van Den Uyl, die nog een paar kerntaken wilde en daa ...
VU Magazine 1981 - pagina 284
bezorgd wordt, dan vindt hij uiteraard dat het maar op een andere manier (meer reclame) betaald moet worden, in plaats van met een verhoging van de omroepbijdrage. Althans zo reageren velen. Zowel de STER als de NOS legden de geënquêteerden de vraag voor hoe de uitbreiding van de televisie zou mo ...
VU Magazine 1981 - pagina 285
over de wanverhouding die is ontstaan tussen programma-kosten en wat men de mensen durft te laten betalen voor technische hulpmiddelen. Voor een kabelaansluiting betalen veel Nederlanders al meer dan voorde programma's. Ook voor volgend jaar is er weer op de omroepbijdrage beknibbeld. De NOS bepl ...
VU Magazine 1981 - pagina 286
inkomsten (10 % van de advertentie-omzet). Maar zoveel was de bedoeling niet, betoogde Smeekes geruststellend. Er zou slechts een voorstel liggen om 84 miljoen meer uit de STER te halen. Hij bestreed bovendien dat van elke STER-gulden 55 cent aan de kranten zou worden onttrokken. Dat was zwaar ov ...
VU Magazine 1981 - pagina 287
achtergrond wel een visie, rnaar DE pers en DE omroep niet. Slechts een beperkt materieel belang bracht de kranten in de NDP samen en wanneer daartoe geen wettelijke verplichting had bestaan, waren EO, VPRO, Veronica en VARA stellig nooit in één organisatie terecht gekomen. Wat NDP en NOS in deze ...
VU Magazine 1981 - pagina 289
Omroephistorisch gezien staan globaal tegenover elkaar, stromingen die eigenlijk liever alle politiek in de ether zouden willen verbieden en richtingen, die een verbod van handelsreclame in de ether gerechtvaardigd achten. Gelijk heeft waarschijnlijk die Nederlander, die de volgende kennelijk als ...
VU Magazine 1981 - pagina 288
Omroephistorisch gezien staan globaal tegenover elkaar, stromingen die eigenlijk liever alle politiek in de ether zouden willen verbieden en richtingen, die een verbod van handelsreclame in de ether gerechtvaardigd achten. Gelijk heeft waarschijnlijk die Nederlander, die de volgende kennelijk als ...
VU Magazine 1981 - pagina 290
De verklaring legt tegelijk de nauwe samenhang bloot tussen reclame-inkomsten en kijkdichtheden. Van de 900 seconden STER, die op 1 april 1978 door het parlement van het tijdstip van zeven uur waren verdreven kwamen er 225 extra terecht rond het journaal van 8 uur, 225 extra rond het journaal van ...
VU Magazine 1981 - pagina 292
kijkers weg te lokken haar zijn programma omdat men anders voor een gigantische strop staat door het wegblijven van adverteerders. Smeekes schat dat men tenminste 25 % van de kijkersmarkt in Frankrijk, Duitsland, België en Nederland zal moeten veroveren om een in diverse talen ondertiteld commerc ...