GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

714 resultaten
Filteren
van 72
1985-01-01
VU Magazine 1985 - pagina 217

VU Magazine 1985 - pagina 217

Woensdag 30 December 1925 Zestigste Jaargang - No. 14Vereerd met de inteekening v.h* Koninklijk Huisarchief'^,:%iJd\~-.^Ck,.4d^, 'k-t-.•L ^£^..^L. J:C -^•v.JHl.^C.i.-^)%een S er a i n de hand in katholiek N^di Roomser d ^ ^ | ) j i p s r « ® « e r d e n d e - k ...

VU-Magazine
200 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 218

VU Magazine 1985 - pagina 218

Binnen en buiten desciiaapsstal Terwijl het applaus opklatert en nog minutenlang zal aanhouden, plukt mgr. Simonis bedachtzaam aan z'n kin. Enige bijval is van hem niet te verw/achten. Niet geheel raad wetend met zijn houding wendt hij zich voor een tête a tête tot de naast hem gezeten mgr. Kok, ...

VU-Magazine
744 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 219

VU Magazine 1985 - pagina 219

Wie kennis neemt van dit vlammend betoog, en van de ruime bijval die Van der Plas na afloop ervan ten deel viel/begrijpt waarom de huidige aartsbisschop te Utrecht, A. J. Simonis, die vrijdagmiddag zo ongemakkelijk zat te schuiven op z'n stoel. Wat is er eigenlijk aan de hand in katholiek Nederla ...

VU-Magazine
653 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 220

VU Magazine 1985 - pagina 220

mis bij te wonen. Nog duidelijker blijkt de onverschilligheid van de Nederlandse katholieken uit het feit dat slechts drie procent (!) van hen het aanstaande bezoek van paus Johannes Pauius II aan ons land onomwonden toejuicht, terwijl 27 procent 't "wel goed" zegt te vinden. Ongeveer een kwart i ...

VU-Magazine
703 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 221

VU Magazine 1985 - pagina 221

en verlangens van deze kerkprovincie — onlangs zelfs ten vierden male — werden genegeerd roepen herinneringen op aan wat zich meer dan 250 jaar geleden in de lage landen afspeelde. Ook toen was een bisschopsbenoeming de feitelijke aanleiding en het door Rome gefrusteerde streven naar zekere auton ...

VU-Magazine
850 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 222

VU Magazine 1985 - pagina 222

Vaticaan, dan op dat van de plaatselijke bisschop. Toen de Jezuïeten in 1592 ons land betraden om hier onder het katholieke volk orde op zaken te stellen, was dan ook onmiddellijk het conflict geboren. Als regulieren — en dus 'centralisten' — meenden zij dat Nederland niet meer gezien mocht worde ...

VU-Magazine
829 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 223

VU Magazine 1985 - pagina 223

schijn en de lucratieve handel in aflaten. De Jansenistisch georiënteerde katholieken ageerden al even; zeer tegen een dergelijke, lakse moraal die zij be• speurden in de gebruikelijke katholieke zielszorg: een al te gemakkelijk te verkrijgen 'absolutie' en een te kwistig gestrooi met dispensatie ...

VU-Magazine
948 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 224

VU Magazine 1985 - pagina 224

Ultramontanen, papenhaters en godsdienstvrijheid Na ongeveer twee eeuwen van vervolging, onderdrukking, discriminatie, verguizing en miskenning, kruipen de Nederlandse katholieken aan het begin van de 19e eeuw aarzelend uit hun schuilkerken. Het tij keert in dit zolang door 'rekkelijke" regenten ...

VU-Magazine
1676 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 225

VU Magazine 1985 - pagina 225

Ultramontanen, papenhaters en godsdienstvrijheid Na ongeveer twee eeuwen van vervolging, onderdrukking, discriminatie, verguizing en miskenning, kruipen de Nederlandse katholieken aan het begin van de 19e eeuw aarzelend uit hun schuilkerken. Het tij keert in dit zolang door 'rekkelijke" regenten ...

VU-Magazine
1676 woorden
VU Magazine 1985 - pagina 226

VU Magazine 1985 - pagina 226

succes van het zich emanciperende katholieke volksdeel. Dat 17e eeuwse en later herlevende calvinisme heette onbuigzaam, goed georganiseerd en militant. Een strenge leer met strenge leefregels die door de katholieke minderheid niet alleen gehaat werd, maar tegelijk ontzag boezemde, aldus de socio ...

VU-Magazine
593 woorden
van 72