De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 282
overhoop. Het stichtingsbestuur stelde hem toen voor de keuzetussen verzoek om losmaking van zijn gemeente of ontslag bij hetpersbureau. Van der Vaart Smit koos voor het N.C.P. en verhuisdevan Zwijndrecht naar Den Haag. In 1936 werd hij in het geheim lidvan de N.S.B, e ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 345
Dooyeweerd zei: 'Durven wij voor het forum der geschiedenis hetodium op ons te laden in dezen tijd een daad te doen, dieonherstelbaar is? Wij moeten den weg van revisie op. Wij moetenblijven voortwerken en geen breuk willen met de kerken. Inciden-tele onrechtpleging is ...
Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 147
zijn eigen plannen, en het probleem-Houtzagers moest daarin tot eenoplossing gebracht worden. Na zijn scheiding-makende rectorale oratie over De hedendaagscheSchriftcritiek in hare bedenkelijke strekking voor de Gemeente des le-venden Gods, was Kuyper in februari 188 ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 414
Bij zijn afscheid in 1965 formuleerde Dooyeweerd deze oorspronke-lijke bedoeling van de VU veel breder door te spreken over eenoecumenisch-reformatorisch grondmotief. Maar ook in 1965 ging hetnog steeds om een bredere formulering van het oude, radicalestandpunt, waaraa ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 415
onze situatie. Als we de weg van de gnostiek en mystiek doorzienen afwijzen, blijft ook geen ruimte voor oosterse rehgies bestaan.De enige weg voor de rehgie, die nog overbhjft, is die van deerkenning van de openbaring van God in de kosmos en in onsmensenbestaan. Zonde ...
Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 60
Pas twintig jaar na de grondwetswijziging kwam een eerste ontwerpvan wet voor het hoger onderwijs gereed. De verdere scheiding van kerk en staat vereiste dat de inrichting vande theologische faculteiten nu in ieder geval nader geregeld zou worden.Deze faculteit ko ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 187
waarna de geschiedenis en de tijd opgenomen worden in deeeuwigheid.Terwijl het Nieuwe Testament er alle nadruk op legt dat in deopstanding het verderf, de zonde en de vergankelijkheid wordenweggedaan en zelfs de dood en het dodenrijk in de poel des vuursgeworpen ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 194
Waterink zat met het probleem van de erfehjkheidsleer dat ookgeestelijke eigenschappen van de ouders worden geërfd. Dat pasteniet bij de ziel als een ondeelbare, onsterflijke, geestelijke eenheid,die telkens bij of na de conceptie van een kind gecreëerd wordt.Deze opva ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 213
heilige in de wereld en het hogere in de mens. Daarmee is deradicaliteit van schepping, zondeval en verlossing ontkracht.Dooyeweerd vroeg dan ook aan de C.S.B.-studenten om een positie-keuze: 'De radicale breuk met dit dualisme en de terugkeer metheel ons hart tot de S ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 326
was opgetreden tegen de continuering van de synode. Dat was inhet voorjaar door VoUenhoven wel als een centraal punt genoemd,maar men deed er niets tegen. Schilder wilde dat kerkeraden enclasses brieven schreven, 'dat de afgevaardigden niet geacht wordende kerken te ve ...