![Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 8](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/pionieren-toen-en-nu-de-geschiedenis-van-het-paedologische-institutuut-in-amsterdam-1931-1989/1989/01/01/8-thumbnail.jpg)
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 8
INHOUDVoorwoord 7I De Oprichting en wat daaraan voorafging 9II De eerste Jaren aan het Valeriusplein 13III Het Paedologisch Instituut aan het Vondelpark 18IV De Oorlogstijd 27V De magere Jaren 31VI De School 38VII ...
![Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 9](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/pionieren-toen-en-nu-de-geschiedenis-van-het-paedologische-institutuut-in-amsterdam-1931-1989/1989/01/01/9-thumbnail.jpg)
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 9
VOORWOORDDe directie van het Paedologisch Instituut vond het eengoede gedachte bij het betrekken van het nieuwe gebouw inDuivendrecht zich niet alleen te richten op de toekomstmaar ook op het verleden: hoe het allemaal zo geworden is.Daarom is getracht een impre ...
![Jaarboek 1989-1990 - pagina 42](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1989-1990/1989/01/01/42-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1989-1990 - pagina 42
nadat hij onder de tafel de portemonnaie aangereikt heeft gekregen en bij een be jaard echtpaar rekent zij af. De emancipatie van de vrouw komt, soms moet zij wat geduld hebben. OUD EN ZINGEVING Een conclusie uit onze beschouwing over de veranderingen in de vijftiger tot ne gentiger jaren bij v ...
![Jaarboek 1989-1990 - pagina 43](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1989-1990/1989/01/01/43-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1989-1990 - pagina 43
omtrent ouderen en aan de overdracht van die kennis aan de studenten. Dit zal het welzijn van de ouderen zeer ten goede komen. Studie naar zingeving heeft een hoge prioriteit. En de Vrije Universiteit heeft hiertoe gezien zijn grondslag een bijzonde re plicht. De bijdrage moet op de eerste plaat ...
![Jaarboek 1989-1990 - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1989-1990/1989/01/01/26-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1989-1990 - pagina 26
Een blijvend kenmerk van een universiteit is haar functie: in stand houden van we tenschappelijke kennis, vernieuwen en uitbreiden ervan, overdracht ervan aan vol gende generaties, vgl. E.H. Kossmann, The Purpose of University Education in the past, the present and the future, U & H Tijdsch ...
![Jaarboek 1989-1990 - pagina 70](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1989-1990/1989/01/01/70-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1989-1990 - pagina 70
in de Faculteit der Scheikunde, dr. S. Stolte (fysische chemie), in de Faculteit der Biologie, dr. J.N.M. Mol (moleculaire genetica), in/bij de Faculteit der Aardwetenschappen, dr. J.J. de Vries (bijzondere leerstoel hydrogeologie in het bijzonder exploratie en evaluatie van grondwatervoorkomens ...
![Jaarboek 1989-1990 - pagina 44](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1989-1990/1989/01/01/44-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1989-1990 - pagina 44
SAMENVATTING EN CONCLUSIE. In dit uur heb ik Uw aandacht gevraagd voor mensen tussen de vijftig en de negen tig. Ik heb U gewezen op een aantal maatschappelijke ontwikkelingen, die voor hen van belang zijn. Ik heb laten zien dat ouderen over een validiteit beschikken, die ruim voldoende is om zi ...
![Jaarboek 1989-1990 - pagina 3](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1989-1990/1989/01/01/3-thumbnail.jpg)