VU Magazine 1990 - pagina 205
haar los en dragen wijde japonnen; de mannen dragen een extra korte wambuis, waarover een tweede met veel knopen en openingen, terwijl de pofbroek minder bol wordt.Andere opvallende auteurs zijn Karin Groen en Ella Hendriks, die de schilderijen door een natuur- en scheikundige bril ...
VU Magazine 1990 - pagina 206
nieuwe problemen en misvattingen leiden. Een goed voorbeeld is het paneeltje, waarop de katholieke geestelijke Jacobus Zaffius is geportretteerd. Het is in 1611 gedateerd en daarmee is het 't vroegst bekende werk van Hals. Identificatie had plaats op grond van een latere gravure door Jan van de V ...
VU Magazine 1990 - pagina 207
tegen frivoliteit, wil Slive niets weten. Ook de roos die Isabella aan haar Stephanus aanbiedt, is volgens hem alleen een teken van liefde en niet een verwijzing naar lief en leed of het gezegde "geen roos zonder doornen". Slive is wel zo goed om de verschillende meningen van anderen op dit gebie ...
VU Magazine 1990 - pagina 208
Apartheid tri PT PPT1glimlach KOOS NEUVELMullah's en Labourpolitici, rechts en links, fundamentahsten en relativisten: ze kunnen elkaar de hand schudden. De motieven lopen uiteen, maar voor een zekere vorm van segregatie zijn ze allemaal. "Konden we maar een hoge muur om dit hele la ...
VU Magazine 1990 - pagina 209
Het geloof dient beschermd te worden tegen bezoedelende invloeden, is de achtergrond van zulke uitspraken. De reinheid dient intact te blijven, er mag geen water bij de wijn. Maar misschien verraadt die beeldspraak een nog al te hedonistisch element, een onderliggende bedoeling die in tege ...
VU Magazine 1990 - pagina 210
5^""Het cultuurrelativistische gedachtengoed was in Nederland eigenlijk al geaccepteerd voordat de antropologen het belang begonnen te onderstrepen. De hele verzuiling is er in wezen op gebaseerd. Wij gunnen eenieder het recht op een eigen cultuur, een eigen identiteit en eigen orga ...
VU Magazine 1990 - pagina 211
5^""Het cultuurrelativistische gedachtengoed was in Nederland eigenlijk al geaccepteerd voordat de antropologen het belang begonnen te onderstrepen. De hele verzuiling is er in wezen op gebaseerd. Wij gunnen eenieder het recht op een eigen cultuur, een eigen identiteit en eigen orga ...
VU Magazine 1990 - pagina 212
Foto ANPhet einde van de jaren dertig uit Duitsland naar Nederland vluchtte, was slechts een klein overgangscursusje voldoende om het verschil in taal te overbruggen. Dat was alles. Wie joods was kreeg op zaterdag vrij en verder was de religieuze opvoeding een zaak van de ouders.H ...
VU Magazine 1990 - pagina 213
Een kat m het nauw De sprong van Tybeert de kater bracht bewerkers van de Reinaert eeuwenlang in verlegenheid. Gejokkebrok over de neus joHAN DE KONINGv a n de pastoor.Meester Pennewip heeft een probleem. Hij wil een bewerking maken van het verhaal van Reinaert de vos, dan kunnen zi ...
VU Magazine 1990 - pagina 214
De Duitse schilder Erliard Altdorfer gaf de pastoor in 1539 een mantel die het essentiƫle niet verhulde, maar zijn gestalte wel een renaissance-zwier gaf.pastoor, denkt hij. Wellicht was het zelfs niet de pastoor, maar de koster. Hij doopt zijn pen in de inkt en schrijft: "Elk is uit zijn ...