Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 205
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen204instituten in de Verenigde Staten en Canada, maar ook in Hongkong en Europa. De ontvangende instanties betaalden doorgaans de kosten. Medewerkers van het Centrum kwamen in redacties van tijdschriften terecht, kregen voorzittersch ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 106
het paedologisch instituut op eigen benende school in het instituut, die de naam De Pionier kreeg. Daarmee kwam een einde aan de dubbele schooltijden. 27 Ruim tien jaar later verhuisde de Professor Waterinkschool naar de Moreelsestraat. Voor de school waren aparte psychologen en logopedist ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 116
het paedologisch instituut op eigen benengezin kwam te liggen, gingen kinderen bij ontslag vaker naar huis terug, iets wat voor 1963 nog maar bij de helft van de kinderen het geval was. Maandelijks deden ouders en overige gezinsleden mee aan therapeutische gesprekken, waarbij soms ook het ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 117
het paedologisch instituut op eigen benen116voor dagbehandeling kwamen en onderwijs ontvingen op De Pionier. Deze semi-residentiële hulp was bestemd voor kinderen die te ernstig waren voor ambulante begeleiding en te ‘goed’ voor de residentiële. Bovendien wilde men als het enigszins ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 19
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’18schoolkinderen. Hij onderzocht welke fouten kinderen vóór en na de lessen maakten op het gebied van spreken, schrijven en andere verrichtingen en hoe deze varieerden met de tijdstippen van de dag.9 Dat de eerste wetenschappelijke publicaties ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 72
ontstaan van het pi in amsterdamkinderen en hun ‘gebreken’ De jaarverslagen maken melding van de volgende ‘kindergebreken’: debilitas mentis, imbeciliteit, idiotie, psychopathie, criminaliteit, moei lijk opvoedbaar, neuropathie, mongolen, epilepsie, juveniele paralyse, ‘hebefrenie’, ‘doo ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 83
het paedologisch instituut op eigen benen82ceel nummer 56 kwam nu geheel beschikbaar voor het instituut en de daarbij behorende school. In de jaren 1948-49 steeg het aantal pupillen van 60 tot 90. Onder hen waren ook kinderen met traumatische oorlogservaringen, doorgestuurd door de ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 11
inleiding10brachten. Daarom is een aantal oud-pupillen geïnterviewd. Verschillende auteurs werkten aan dit boek mee. Een van hen, Wouter Zijl, nam enkele jaren geleden het initiatief. De Vrije Universiteit zou immers in 2005 haar 125-jarig bestaan vieren. Aangezien het pi van meet a ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 210
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatriede problemen in ontwikkelingspsychologisch perspectief te bezien. In een tijdspanne van zes weken en zo’n vier contacten kon de jongere dan weer door gesprekken enigszins op de rails worden gezet. Deze had dan wel de mogelijkheid later opnie ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 213
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrie212zichzelf en de eigen kamer en kleding verzorgen, reizen, telefoneren, op tijd komen en doorzetten als iets tegenzit. In dit model ging het om het zoeken van een balans tussen de eisen die de omgeving stelt en de vaardigheden die de ...