![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 215](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/215-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 215
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrie214Het sociale competentiemodel is een van de weinige methoden waarvan de effecten empirisch getoetst zijn. Gezien de gunstige resultaten opende het Ambulatorium in samenwerking met het Centrum voor Hulpverlening aan Jongeren in 1980 ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 28](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/28-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 28
[3] Testen, meten en wegen Jacques DaneIn augustus 1929 schreef Jan Waterink in het christelijke gezinsweekblad Op den uitkijk een artikel over het pas opgerichte Psychotechnisch Laboratorium aan het Amsterdamse Valeriusplein.1 Veertig jaar geleden, aldus Waterink, bestond het begrip psych ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 240](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/240-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 240
geraadpleegde archieven en literatuur Dane, J. Willemse, T. (2002). Jan Klootsema (1867-1926) en zijn boekerij. Pedagogiek 22 (1), 82-86. Depaepe, M. (1993). Zum Wohl des Kindes? Pädologie, pädagogische Psychologie und experimentelle Pädagogik in Europa und den USA, 1890-1940. Weinheim/ Leuven: ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 219](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/219-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 219
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrie218en van taakstraffen voor jongeren die lichte vergrijpen pleegden. Het kreeg ook uitwerking in de residentiële afdeling van het pi: het kind in staat stellen zijn eigen mogelijkheden op zodanige manier te activeren en te coördineren ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 43](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/43-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 43
testen, meten en wegen42een verhaal vertellen. Op grond hiervan analyseerde de assistent de sociale, tussenmenselijke verhoudingen van het kind en zijn omgeving. Het gulden boek laat zien dat het pi en het ltp in de jaren vijftig instituten waren waar de universiteit en de praktijk ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 218](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/218-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 218
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrietherapeuten verschillen. De een zal separeren na een incident, de ander juist de betrokkenen bij elkaar zetten om erover te praten. De eenheid in bejegening moet uit behandelplannen en ‑overleggen komen, zo benadrukten critici. Anderen waren ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 112](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/112-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 112
het paedologisch instituut op eigen benentussen de vijf sectoren die bij de kinderen waren betrokken. Daarbij ging het om de medische sector, het pedagogisch werk in de groep en het pedagogisch-didactisch werk op school. Een vierde vormden de psychologische werkzaamheden in het kader van d ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 41](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/41-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 41
testen, meten en wegende zij dank een eervolle plaats inneemt.’ Waterink stond in 1946 ferm aan het roer van een gerenommeerd laboratorium – met in het zicht de jaren vijftig.het gulden boek 22 40Naast de foto’s, artikelen in de populaire pers en de film over de vu in de jare ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 242](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/242-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 242
geraadpleegde archieven en literatuur logisch Instituut. Jaarverslag (1961-1963) (26-35). Amsterdam: Paedologisch Instituut. Reitsma, P. (1983). Phonemic and graphemic codes in learning to read. Utrecht: Elinkwijk Resing, W. Drenth, P. (2001). Intelligentie. Weten en meten. Amsterdam: Nieuwezijd ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/17-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 17
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’16pakte de aanzet die Chrisman gaf op. Hij was een van de eerste onderzoekers in het Nederlandse taalgebied die zich met pedologie bezighield. Zo richtte hij in het begin van de twintigste eeuw het Paedologisch Gezelschap op, dat jaarlijks in M ...