Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 57
ontstaan van het pi in amsterdam56De voor Waterink zo typerende zelfverzekerde houding zorgde ervoor dat grotendeels gebeurde wat hem voor ogen stond. Dat gold bijvoorbeeld voor de aankoop van het blindeninstituut voor fl. 168.000. Maar daarmee was men er niet, want dit uit 1880 dat ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 56
ontstaan van het pi in amsterdamopname verbleef; hij zou bovendien naar een gewone school kunnen. Bij weer een andere jongen benadrukte Waterink dat hij beter niet in de administratieve sector, die zijn ouders voor hem hadden bepaald, kon doorgaan, maar dat een technisch beroep beter bij d ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 55
ontstaan van het pi in amsterdam54gevolg dat met een gemiddelde bezettingsgraad van 20, het eerste jaar 135 jongens voor korte tijd op het pi verbleven. Daarvan waren 63 afkomstig uit Groot Emmaus; zij kwamen in groepjes van tien tot dertien aan op het instituut. De rest bestond uit ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 54
De hoofdingang met het gebrandschilderde raam.Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 53 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 53
ontstaan van het pi in amsterdam52zal dit instituut licht kunnen brengen. Zoo zal naar spr. hoopte meer klaarheid komen omtrent het verband tusschen geestelijke en moreele minderwaardigheid. Groot vertrouwen kan men hierbij stellen in de leiding welke prof. Waterink, in wien idealis ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 52
ontstaan van het pi in amsterdambij deze instelling behorende school. Groot Emmaus was in 1907 gesticht als gevolg van de invoering van de kinderwetten in 1905. Hier verbleven vooral kinderen die met justitie in aanraking waren geweest en op last van de rechter opgenomen waren.16 De eerste ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 51
ontstaan van het pi in amsterdam50optie nemen. Het bestuur reageerde positief op de plannen en haast elke vergadering voerde Waterink het woord om over de voortgang te rapporteren.10 Waterink had echter ook te maken met zijn eigen baas in de vorm van de directeuren van de Vereenigin ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 50
ontstaan van het pi in amsterdamze bevatte een brief die hij naar het Amsterdams gemeentebestuur had gestuurd en waarin hij drie argumenten aanvoerde waarom de gemeente belang had bij zo’n instituut. Ten eerste ontbrak het vaak aan een goede selectie van afwijkende kinderen voor ze in een ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 49
ontstaan van het pi in amsterdam48ten. Waterink kwam dan ook als geroepen. Hij vond er een gespreid bed, want hij kon het aanwezige instrumentarium gebruiken en bovendien samenwerken met de instrumentmaker en assistenten die in het laboratorium waren achtergebleven. Een van hen, dr. ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 48
ontstaan van het pi in amsterdammansoren gezegd. Wilde de vu niet achterblijven dan moest ze, net als andere universiteiten deden, een hoogleraar pedagogiek aanstellen. De vu die als bijzondere universiteit vooral draaide op contributies van leden en giften van begunstigers kwam zo redelij ...