Ambt en persoonlijkheid - pagina 21
drager is voor ons geen persoonlijkheid die door een bovennatuurlijke wijding boven de anderen uitgaat. Rome belijdt, dat door de ordinatie de persoonlijkheid boven haar natuurgrond wordt opgeheven '). Voor den gereformeerde staat dit anders. Voor hem is de ambtsdrager een broeder onder de broede ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 22
Het getuigenis van L u t h e r is te dien aanzien even ondubbelzinnig als dat van C a l v i j n ' ) . t^ Het Ambt moet i i die objectieve waarde, bij de eere van Christus, het Hoofd der gemeente, onaangetast blijven staan in zijn rijkdom en kracht, in zijn schoonheid en bekoring. Het Ambt waarbor ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 23
en dat, bij trouw aan het Woord, de poorten der hel haar niet zullen overweldigen. Het Ambt is op al deze gronden niet zwevend en onbelijnd, maar rust op hechte grondslagen. Het heeft zijn vaste normen. En naar deze normen heeft de ambtelijke persoonlijkheid van den dienaar van Christus zich te o ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 24
dat toch het Ambt in onzen tijd met de resultaten der psychologie haar winste heeft te doen. Doch psychologie alleen geeft nog geen inhoud; psychologische prediking of catechese is nog geen zielebrood. Terecht zegt Prof. B a c hm a n n , dat een zoogenaamde ondogmatische preek nog niet is een goe ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 25
ist a l l e s " . . . . „Also kurz gesagt: Zeugnis, nicht Katechese; Vorleben des Christentums, nicht Andemonstrieren". ') En dat nu inderdaad deze modern-psychologische practijk Ambt-vernietigend is, wordt onomwonden erkend: „Predigen wir so, dann ist die Predigt nicht mehr Amtsfunction, hinter ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 26
Het Ambt is van den Zoon, die met zijn Woord door het ambt tot ons spreekt. Ais objectieve waarde staat het voor ons. Het wordt verkregen door roeping. Karakteristiek is de uitdrukking, dat personen met het ambt worden bekleed. De ambtelijke Persoonlijkheid daarentegen is het scheppend werk van d ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 27
Is deze diepe eenheid in Christus tusschen het werk des Zoons en des Geestes waarheid, dan gevoelen we toch, hoe alle subjectivisme en personalisme die eenheid schenden moet. Want wat zou dit anders wezen dan het willen leven en werken uit den Heiligen Geest buiten den Zoon om, dat wil neggen bui ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 28
biedt tevens in de ambtelijke norm een toetssteen tot gedurige zelfcritiek. De band, die beide saambindt en saamhoudt is het hoogste wat van den dienaar wordt gevraagd, namelijk de ambtelijke trouw. ') Daarin ligt alle eisch tot rechte verhouding vervat. Christus, als Hij roept, verzekert, bij de ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 29
digen Christus, waarin reeds A u g u s t i n u s het wezen van het christendom zag, — niets. Veeleer strekt het om den theoloog, die niet weet waar het hoofd neer te leggen, te troosten, wanneer de negatieve critiek onbarmhartig voor zijn oog alle autoriteit vermoordt en hem zoo van het ambt doet ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 30
reeds het christelijk huisgezin, en de Kerk met haar belijdenis. Doch deze bieden geen opzettelijke ambtelijke vorming. W e l echter de School der wetenschappen. W i e Theologie studeert doet dit in den regel met het oog op het ambt. En is nu de Hoogeschool terecht genoemd de kweekplaats voor de ...