GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

51 resultaten
Filteren
van 6
Barthianisme en katholicisme
Barthianisme en katholicisme - pagina 8

Barthianisme en katholicisme - pagina 8

theologie toch wel iets meer is dan het kennis nemen van een aantal individualistisch getinte dogmatieken. Integendeel: de problemen en de verwarring der nieuwe theologie laten ons indirect zien, wat de beteekenis is van die theologie, die begeert voort te bouwen in de lijn der reformatie en niem ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
369 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 17

Barthianisme en katholicisme - pagina 17

Wordt hier nauw verband gelegd met Luther, anderen zien Barth vooral in de lijn van Calvijn, met name van diens souvereiniteitstheologie 35) . Calvijn zou die souvereiniteit hebben geinterpreteerd als alleen-oorzakelijkheid, alleen-auteur, drager, werkzame, heerscher-zijn en de harmonie niet hebb ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
373 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 13

Barthianisme en katholicisme - pagina 13

als een rein-product van de farizeeuwsche geesteshouding aanwees, was toch zeker een element, dat niet mocht worden verwaarloosd bij de analyse van zijn relaties tot het Katholicisme 19). Zeker, er komt dan in die kerkbeschouwing allengs verandering. Barth gaat anders en positiever spreken over d ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
378 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 27

Barthianisme en katholicisme - pagina 27

delijk doet zien, maar het ten eenenmale in de schaduw stelt. Barths exegese wordt beheerscht door zijn openbaringsbegrip, dat zuiver incarnationalistisch van aard is en daardoor uitgaat van een bepaald openbaringsschema, waaraan alle gegevens der H. Schrift worden ondergeschikt gemaakt 75). Daar ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
380 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 11

Barthianisme en katholicisme - pagina 11

Deze gevaren zag men vooral belichaamd in het Roomsche autoriteitsbeginsel, waaraan alle subjectiviteit ondergeschikt gemaakt zou worden en in verband met Barth's sterken nadruk op de autoriteit, waaronder de mensch zich had te buigen, meende men, dat de mogelijkheid allerminst uitgesloten moest ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
385 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 26

Barthianisme en katholicisme - pagina 26

tenslotte behandelt' Barth de schepping der vrouw. De man, die hulp noodig heeft. .. "ist dieser Mensch erschöpfend nun eben als dat Geschlechtswesen Mann zu verstehen ?" Wordt hier niet boven den mensch en den kosmos uitgewezen en de mensch verstaan in het licht van het eschaton? Reeds de schepp ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
389 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 14

Barthianisme en katholicisme - pagina 14

treedt in deze wereld op als getuige, die zelf steeds wil luisteren naar de tot haar gesproken openbaring. Maar in de nadere bepaling van die autoriteit der kerk gaan dan de wegen van Barth en Peterson uiteen. Met nadruk gaat Barth eraan herinneren, dat de autoriteit der kerk een verleende autori ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
391 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 28

Barthianisme en katholicisme - pagina 28

de algemeene openbaring en over Romeinen 1 en 2 was geleerd inderdaad slechts in dezen zin was te verstaan, dan zou Barths kritiek onaanvechtbaar zijn. Maar dit is allerminst het geval. Het merkwaardige is, dat er nog een andere opvatting mogelijk is, waarin op grond van de H. Schrift met nadruk ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
398 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 22

Barthianisme en katholicisme - pagina 22

in te brengen, ligt volgens Barth hierin, dat een fatale "Spaltung" optreedt in het Godsbegrip. Want wel wordt in de Vaticaansche definitie van den kenbaren God gesproken als van "Dominus noster" , maar dit heeft geen verdere consequenties. Het gaat in de natuurlijke theologie om de kennis van Go ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
398 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 31

Barthianisme en katholicisme - pagina 31

lijke prediking, die ervoor gebruikt worden om kerk en wereld te verzekeren, "dasz endlich und zuletzt in die Mitte genommen zwischen das Gericht und die Gnade des Wartes Gottes, in der Gestalt des Christlichen Menschen, doch auch der Mensch als solcher ein anderer, nämlich ein für Gott bereiter ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
401 woorden
van 6