GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 13

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

als een rein-product van de farizeeuwsche geesteshouding aanwees, was toch zeker een element, dat niet mocht worden verwaarloosd bij de analyse van zijn relaties tot het Katholicisme 19). Zeker, er komt dan in die kerkbeschouwing allengs verandering. Barth gaat anders en positiever spreken over de kerk, hij gaat spreken over haar dogma en stelt in verband met de kerk de autoriteitsvraag, maar in dat alles blijft toch één element onmiskenbaar: er is een kloof tusschen de autoriteitsbeschouwing van Barth en die van het Roomsch-katholicisme, terwijl evenmin mag worden vergeten, dat geheel de dialectische constructie van het oneindig-qualitatieve onderscheid tusschen God en mensch en de daarmee verbonden beschouwing over de genade en haar werkelijkheid reeds tal van spanningen met het Katholicisme aan het licht hadden gebracht 20). In dit licht is het dan ook heel goed te verstaan, dat Barth niet zonder ironie tegen de modern-protestantsche waarschuwingen opkwam 21). Hij bespotte de modern-protestantsche theologie met haar schematische tegenstelling tusschen subjectivisme en objectivisme en ging - om legendenvorming te voorkomenop de gevallen Peters on en Bauhofer nader in 22). Hij wees allereerst op het feit, dat een brochure van Peterson "Was ist Theologie?" uit het jaar 1925 direct tegen hem gericht was en dat er geen sprake van was - ondanks Peterson's artikelen in "Zwischen den Zeiten" - dat hij van de dialectische theologie was uitgegaan. En evenmin was dit het geval met Bauhofer. Barth had geweigerd een voorrede te schrijven in Bauhofer's boek "Das Metareligiöse" en reeds in 1930 kritiek geleverd op de beschou- . win gen van Bauhofer over het natuurrecht. Bauhofer is volgens Barth niet van de dialectische theologie, maar van Troeltsch uitgegaan. We kunnen ons voor ons doel beperken tot het geval BarthPeterson. Weliswaar heeft Przywara als zijn oordeel uitgesproken, dat de beschouwing van Peterson met het Katholicisme niets te maken heeft en zuivere phaenomenologie vormen 23), maar in ieder geval heeft Barth in Peters ons beschouwingen principiëel Roomsche leer gezien, o. i. niet ten onrechte. Wanneer Barth Peterson gaat bestrijden, dan bemerken we, dat hij reeds op zoek is naar een meer concreet kerkbegrip 24). Hij wil niet meer ontkennen, dat de kerk autoriteit heeft. Ze is voor hem thans méér dan een huis van deze wereld - keerzijde van de goddelooze wereld, in het licht van Gods genade - maar 11

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's