Berekening of constructie - pagina 11
9 meen geldige levens-wetten vinden, om zoo te komen tot regelen voor de paedagogische werkzaamheid . 1) We noemen hier slechts het werk van S i e g f r i e d K a w era u. 2) Een andere hoofdrichting leeft onder den indruk van de resultaten van de experimenteele psychologie , zooals men die sinds ...
Berekening of constructie - pagina 12
10woordigers van de paedagogische wetenschap. Zij komen alle met de pretenties van h et naturalisme. Het naturalisme toch wil de wetenschap bij uitstek zijn. De natuur is de eenige groote werkelijkheid , en dus is de natuurwetenschap uitsluitend de wetenschap en is de weg tot de waarheid a ...
Berekening of constructie - pagina 13
I Inalisme van Scheler, de "philosophie de I'Elan VitaI" van Bergson, de " philosophie de l' Action " van· Blondel en Boutroux, het humanisme van uit Oxford geleeraard, en ten deele ook zelfs aan het pragmatisme van James om nu nog niet eens te spreken van den geweldigen ommekeer, die de b ...
Berekening of constructie - pagina 14
12worden genoemd. Zijn " Sozialpädagogik" 1) is wel h et meest sprekende voorbeeld eener rasechte constructie voor de wetenschappelijke paedagogiek. Met de grootste gestrengheid neemt bij hem de wijsbegeerte de teugels van de paedagogiek in handen. Hij zelf zegt van gevoelen te zijn dat " ...
Berekening of constructie - pagina 15
I3naar eenzelfden trant , en ofschoon hier nog niet zooals bij Nat 0 r p een bepaald systeem tot volle ontwikkeling kwam toch is er i n de gedachte van de "absolute waarde" en de " absolute geldigheid" een centraal principe, dat er als toe uitnoodigt een paedagogiek te poneeren, die uitgaa ...
Berekening of constructie - pagina 16
is of het kind zelf werkzaam wordt , is de leerstof zelf het doel : men wil inhoud geven aan den geest van het kind . Ginds een paedagogisch functionalisme, hier, naar de benoeming van L i t t, een didactisch materialisme. 1) Dat er pogingen zouden worden gedaan, om een oplossing van de tegenstel ...
Berekening of constructie - pagina 17
15 we hier niet van een bepaald systeem kunnen spreken. Maar zoowel bij D i I t h e y als bij B erg s 0 n, zoowel bij K e y ser I i n g als bij Spe n g Ier vinden we deze " Philosophie des. Lebens" als een "grondhouding". De lievelingswoorden van deze beschouwing, als " leven" , "beleving" , "vri ...
Berekening of constructie - pagina 18
16 boogspanning van scbier doodelijke voltage. Welnu, daarmede zegt deze paedagogiek, dat zij baar boogste waarden vindt in bet werkelijk aanwezige; de veelbeid van bet Voor baar werkelijk en concreet aanwezige is de sfeer, waarin zij de laatste principia en de leidende waarden zoekt. Immers bet ...
Berekening of constructie - pagina 19
17Dur; k hei m en vooral K ers c hen s t e i ne r schier even groote bekendheid genieten . Hoezeer nu ook het systeem van Nat 0 r p evengoed als dat van De we y genoemd wordt met den naam "sociale paedagogiek", 1) toch is het duidelijk, dat er een principieel verschil tusschen de wetenscha ...
Berekening of constructie - pagina 20
18 ban van mechanisme en materialisme, waarin alle positivistische richtingen gevangen liggen. Ook al spreekt men van de idee der gemeenschap, die de opvoeding moet beheerschen, dan hebben we toch in die idee niet een eeuwige, het leven beheerschende waarheid, maar slechts een tijdelijk ervaarbaa ...