Berekening of constructie - pagina 21
I9waarop het paedagogisch systeem, dat de oplossing van het conflict zegt te brengen, werd gebouwd. 1) De vraag is nu, op welke wijze men zijn taak vervulde. Reeds deden we opmerken, dat, in aansluiting aan de beschouwingen van D i I t h e y en Sim meI eenerzijds en van de phaenomenologie ...
Berekening of constructie - pagina 22
20zijn een volledige critiek te geven op dit stelsel ; we spreken er b.v. niet van , dat bij een opvatting als deze, het vinden van de normen uiterst bezwaarlijk, zoo niet geheel onmogelijk is. ') D e vraag die ons thans bezighoudt is deze: heeft men op de wijze van Co h n of L i t t inder ...
Berekening of constructie - pagina 23
21Indien onze boven uitgesproken stelling, dat de idee het opvoedingsdoel en het opvoedingsideaal beheerscht onjuist ware en dus bij de opvoedkunde elk beginsel zou kunnen worden uitgeschakeld en we enkel te doen hadden met een empirische wetenschap ') zou er van ideeën ook geen sprake beh ...
Berekening of constructie - pagina 24
22de begripsvorming ; het rationalisme zoekt de kennis buiten het zinnel Üke en legt den .eenzijdigen nadruk op de waarde van het denken . Steeds is het in het puur menschelijk denken het dilemma: Of rekenen, Of construeeren. Harmonie tusscherr idee en realiteit is er nog niet gevonden. Da ...
Berekening of constructie - pagina 25
23als bewustzijnsgoed wordt gevonden even werkelijk is als de realiteit rondom, en begrippen evenzeer realiteit bezitten als de door de zintuigen waarneembare wereld. 1) Hetzelfde ideëele, dat er is in het menschelijk bewustzijn, is er ook in de wereld der verschijnselen, die dan slechts i ...
Berekening of constructie - pagina 26
Van een uiteengaan van de wetenschap, die Christus in het centrum stelt eenerzijds en eene, die denkt vanuit h et Scheppingsgegeven , anderzijds, kan dan ook geen sprake zijn. Immers in Christus is slechts de reconstructie van het eens gegevene; en wanneer we denken vanuit het werk van Christus d ...
Berekening of constructie - pagina 27
25 bewijs der prinCipla is tenslotte steeds een bewijs des geloofs. En in Gods licht zien we het licht. ook voor de eenheid der wetensclJappelijke paedagogiek. Met afwijzing van de methode der berekening en met verwerping van die der loutere constructie. zoeken we de organische opuatting te handh ...
Berekening of constructie - pagina 28
dit organisch in elkander grijpen van idividu en gemeenschap kan de christelijke paedagogiek haar eigen licht geven en zij kan tusschen individualistische en sociale paedagogiek een eigen baan gaan. In deze organische opvatting hebben onze mannen van de theorie en de practijk der opvoeding ook vo ...
Berekening of constructie - pagina 29
27 arbeid gedurig gebracht werd voor den troon der genade door hen, die onze christelijke wetenschap, onze scholen en onze Universiteit liefhebben, dan zou ik zeker mijn ambt niet hebben durven aanvaarden. Maar nu dit wèl zoo is, zie ik ook de schoonheid van den arbeid , die voor mij ligt, en waa ...
Berekening of constructie - pagina 30
tengewoon Hoogleeraar in de Theologische Faculteit, nam de eenige hinderpaal, welke anders misschien voor het aannemen van mijn benoeming zou hebben bestaan, weg. Nu behoeven immers niet losgemaakt te wOorden de ambtelijke banden, welke mij bonden aan de Gereformeerde Kerken. God geve mij Zijne g ...