De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 27
NOTEN 1) Groningen 1909. 2) a.w. pag. 16. 3) a.w. pag. 18. *) a.w. pag. 13. 5) a.w. pag. 15. 6) a.w. pag. 21 v.v. 7) a.w. pag. 26. 8) Rede, uitgesproken op het achtste Nederlandse Philologen Congres te Utrecht op 26 April 1916. Kampen 1916. 9) Op 26 September 1909 schreef Bavinck een brief aan He ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 1
QB°°^^iE MENS ALS RELIGIEUS W E Z E N EN DE HEDENDAAGSE PSYCHOLOGIEREDE UITGESPROKEN OP DE V I E R E N Z E V E N T I G S T E GEDENKDAG VAN DE STICHTING DER VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM DE 20= OCTOBER 1954DOOR DE RECTOR M A G N I F I C U SDR J. W A T E R I N K ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 18
de mens zijn boven-natuur verloren heeft, dan blijft er, volgens de roomskatholieke opvatting, een natuur over, die bij wijze van straf aan haar eigen onvolmaaktheid wordt overgelaten. Er is dus wel verschil tussen natuur-staat en zonde-staat. Maar dit verschil heeft betrekking op het boven-natuu ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 3
DE MENS ALS RELIGIEUS W E Z E N EN DE HEDENDAAGSE PSYCHOLOGIEREDE UITGESPROKEN OP DE V I E R E N Z E V E N T I G S T E GEDENKDAG VAN DE STICHTING DER VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM DE 20« OCTOBER 1954DOOR DE RECTOR MAGNIFICUSDR J. W A T E R I N K.f.N.N.V. GEBR. ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 28
men in de latere jaren (Thorndike) tot mildere vormen te komen. Psychologie is bij deze richting echter steeds berekening en voorspelling van de uiterlijke wetmatigheden van het handelen. De materialistische psychologie van het behaviorisme is in brede kringen in Amerika de grondslag van een gehe ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 20
weer als donum-superaddi:um in het leven komen kan, kan de boven-natuur herstellen en de mens weer zijn eind-bestemming doen bereiken. De reformatorische en speciaal de gereformeerde opvatting van het beeld Gods, zoals wij die kortelijks omschreven, ziet de mens wel heel anders. Men heeft weliswa ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 29
volkomen foute exegese van deze tekst aanwendt tot ondersteuning van zijn gnostische opvatting, mag zeker hier ook als voorbeeld genoemd worden, cf. H. Trüb, Heilung aus der Begegnung, 1951, pag. 23. Meer voorbeelden zouden zijn te geven van de al te grote gemakkelijkheid, waarmee sommigen zich o ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 5
Mijne Heren Directeuren van de Vereniging voor Hoger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag, Mijne Heren Curatoren der Vrije Universiteit, Dames en Heren Professoren, Lectoren en Docenten dier Universiteit, Dames en Heren Studenten, en voorts Gij allen, die deze •plechtigheid m,et Uw aanwezigheid v ...