GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

124 resultaten
Filteren
van 13
De noodzakelijkheid eener christelijke logica
1932-10-20
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 31

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 31

21 dan die der Pythagoreeën, ten aanzien van de techniek in acht neemt. Een tweede, niet ïninder belangrijk verschil ligt in hun pogen, boven alle individueele verscheidenheid uit te komen. Reeds XENOPHANES, die de beste jaren van z'n leven zwervend had doorgebracht, zoekt z'n „eenheid" in die ri ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
263 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 32

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 32

22 dictionis'' kend de degradatie in beteekenis die de term „epos" toenaan het t£ tertijd doormaakte 22), de *„logoi" van het volksgeloof als princiep „epea" bestempelt, om eigen theorie tegenover deze als den kunnen l waren logos te eeren. De „epea" zijn immers volgens het subje hem niet meer da ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
364 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 33

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 33

23 dictionis? Ja, dat is niet uitgesloten, want wie zich houdt aan het tautologisme zal nimmer dit toen nog ongeschreven princiep overtreden. Aan de andere zijde zal 't hier niet kunnen komen tot een juiste formuleering daarvan: met het subject is ook alle contradiceerende activiteit uitgesloten. ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
287 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 34

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 34

24 kan aanvaard. Dat element was de beginselverklaring der descendeerende identiteitsphilosophie, welke hier, om te voorkomen dat men op antinomieën stuit, heel het bestaan van veelheid en beweging ontkent. Hier is iets anders dan bij PARMENIDES: ZENO poogt niet meer al het lagere uit het hoogere ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
289 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 35

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 35

25 subjectieve activiteit — van dat objectieve zijn afhankelijk achten 27). Vandaar ook de overeenstemming tusschen beide groepen inzake de opvatting van „waarheid": mogen de Eleaten een metaphysische, de Pythagoreeën een meer vakwetenschappelijke waarheid op den voorgrond stellen, volgens beiden ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
260 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 36

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 36

26 den staat. Onder de tegenstanders van dezen regeeringsvorm merkt men reeds in oude tijden niet alleen realisten, maar ook democratische subj ectivisten op. Tot laatstgenoemde groep behoort — blijkens het resultaat den laatsten tijd zoowel door de philologie als door het onderzoek der geschiede ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
298 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 37

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 37

27 ïgeerings- j later bij de Sophisten 35). Maar toch is de staat, hoewel door realisten, | 't ééne leven gevormd, slechts „buitenkant", die, wanneer i het leven óf zich terugtrekt óf er over heen golft, terstond I iet resul- bezwijkt. Parallel daarmee verdwijnt in de kentheorie de als door voork ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
346 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 38

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 38

28 schrijft haar dan ook aan de „bezinning" toe — toch is hier [j'; in de opvatting van de kennis subjectivisme en in de theorie ij omtrent de wet positivisme. Volledig individualistisch is echter geen van beide: HERACLITUS moge de boven-individueele eenheid van het idealisme verwerpen, toch staa ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
251 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39

29 :h is hier ( Ie theorie istisch is iven-indi)ch staan [;i izelf: zej ; 3 en ook j | door den'•heden in de wereld buiten ons, dus ook in deze dingen — wordt hier louter psychisch. Doch ook de indirecte band tusschen de kennis als resultaat van logische activiteit eenerzij ds en deze ding ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
332 woorden
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 40

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 40

30bruikt, en PROTAGORAS positief het subjectivistische stand- | h e t geld( Ivan de "v punt propageert. Met deze wijziging in waarheidsopvatting strookt die in de deze bes theorie omtrent de kennis. W e vonden reeds, dat, indien -Imensche er geen logische waarneming bestaat, slechts de con ...

Rectorale redes
D.H.Th. Vollenhoven
350 woorden
van 13