![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 168](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/168-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 168
[7] Een kwestie van afwegen Roel Dijkema Hans HeinerDe behandeling die het Paedologisch Instituut aan kinderen en hun gezinnen bood, was mogelijk dankzij de samenwerking met de Vrije Universiteit. In dit hoofdstuk gaan we in op de relatie met de vu en de veranderingen die daarin in de loo ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 244](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/244-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 244
geraadpleegde archieven en literatuur hoeverre kan zij door behandeling afwijkingen corrigeren? Voordracht voor de Nederlandsche Vereeniging voor Geestelijke Volksgezondheid, 30 november 1935. Waterink, J. (1935c). De ‘opvoedbaarheid’ der kinderlijke intelligentie. Amsterdam/Wageningen: Laborator ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 120](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/120-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 120
[6] Herinneringen aan de tijd op het Paedologisch Instituut Wouter Zijl Marjoke Rietveld-van WingerdenIn de naoorlogse jaren zijn meer dan duizend kinderen voor korte of lange tijd op het Paedologisch Instituut in behandeling geweest. Acht van hen hebben hun levensverhaal verteld en een t ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 10](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/10-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 10
[1] InleidingBij het verschijnen van dit boek (2006) bestaat het door de vu-hoogleraar Jan Waterink gestichte Paedologisch Instituut in Amsterdam, kortweg aangeduid als pi, precies 75 jaar. Een kanttekening is daarbij wel op zijn plaats. Als zelfstandige instelling is het in 2004 verdwenen ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 220](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/220-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 220
[10] pi-research bv en de Bascule Marjoke Rietveld-van WingerdenIn hoofdstuk 7 zagen we hoe langzamerhand de Faculteit der Psychologie en Pedagogiek van de Vrije Universiteit meer betrokken raakte bij het onderzoek op en met het pi. Dat gold ook voor het onderzoek naar dyslexie (zie hoofds ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 79](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/79-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 79
ontstaan van het pi in amsterdam78nemen voor behandeling, vanwege ‘de aard van de inrichting’. De integratie van laboratorium en instituut zou verder als voordeel hebben dat assistenten in het laboratorium ook in het opvoedend werk van het instituut konden worden betrokken. Dat vorm ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 199](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/199-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 199
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen198te helpen met hun problemen; kunnen jullie niet een therapeutisch programma ter behandeling van dyslexie maken?’, en weg was hij. Deze opmerking heeft verstrekkende gevolgen gehad, waarschijnlijk zonder dat hij dat besefte. Wat z ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 224](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/224-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 224
DankwoordWij willen ieder die op de een of andere wijze heeft bijgedragen aan deze publicatie van harte bedanken. Allereerst Hans Siecker, archivaris bij het Amsterdams Medisch Centrum (amc) en de Bascule. In het ongeordend archief van het pi in de catacomben van het amc wist hij feilloos ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 20](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/20-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 20
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’mantische verlichtingsbeeld van Rousseau, kondigde Key aan dat in de nieuwe eeuw ieder kind recht had op een onbezorgde kindertijd, een liefdevolle, degelijke opvoeding en goed onderwijs. De nog jonge wetenschap pedologie zou aan dit welzijn van het k ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 29](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/29-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 29
testen, meten en wegen28Welke tests werden in de eerste 25 jaar op het psychotechnisch laboratorium, het ltp en het pi gebruikt? De bronnen om deze vraag te beantwoorden zijn onder andere foto’s uit de beginperiode, een bijna 12 minuten durende voorlichtingsfilm van de vu uit 1935 w ...