GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

59 resultaten
Filteren
van 6
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 39

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 39

38doel ligt dan in de verheerlijking van dien God, Wiens aanbi< delijke genade ze in het leven Zijner Kerk heeft nagespeurd.Mijne" taak " heb ik hiermede ten einde gebracht. Ik heb laten zien, waarom de historie, als wetenschap beoefend, va een beginsel moet uitgaan; ik heb het g ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
293 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 38

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 38

37-De kerkhistoricus heeft te oordeelen, omdat hij moet weten in welke van de vele Kerken, di~ zich aandienen, de ware ontwikkeling van Christus' Kerk gevonden wordt. Hij mag in de andere Kerken, voor' zooverre zij het Christelijk karakter dragen, de katholiciteit der Kerk eeren, en ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
319 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37

36 nadruk herinnerd. 116) Dat de geschiedschrijver geen DANTE be hoeft te wezen, die elk historisch persoon een plaats in d, Inferno of in het Purgatorio toewijst, spreekt van zelf. Dat hi de roeping heeft, om ook in die verschijnselen, die hem per soonlijk onsympathiek zijn, het betrekkelijk goe ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
342 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 36

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 36

35 vaststelling van het trin~sch dogma tot stand kwam; dat de kamp tusschen PELAGIUS en AUGUSTLNUS liep over de souvereiniteit van Gods genade; dat Lu'nIER met het justificatus per solam fidem optrad, dat in onze dagen meer nog dan over Christus' persoon de worsteling der geesten gaat over het Go ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
336 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 35

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 35

34..,.Iuitdrukt, wat de ziel is voor het lichaam, 110) dus niet mech;; nisch maar organisch, niet transcendent maar immanent op haa leven inwerkt; dat Hij daarom, gelijk terecht gezegd is, d menschelijke persoonlijkheid niet opheft, maar haar heiligt doo haar weder te baren . ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
373 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34

33Menschheit durch die Menschwerdung Gottes", of met K. HAsE 107) "ein 'treben darnach, der in der Menschheit fortlebende Christus zu sein;" een princiep, dat met zijn warm Idealisme zeker eindeloos hooger staat dan het nuchtere, koude Rationalisme. maar dat helaas breekt op de realiteit d ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
342 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 33

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 33

32sche polemisten tegen de Protestantsche geschiedschrijvers van vroeger dagen gebruikt, dat Christus in het scheepke Zijner Kerk wel een tijdlang kan slapen, om, als de nood het hoogst gerezen is, de stormen weer te stillen, maar dat Hij Zijne Kerk nooit kan verlaten hebben, 104) zegt dus ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
125 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 32

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 32

-' 31heeft plaats gevonden. } ,tandpunt leidt consequent, gelijk BAuR terecht opmerkte, heffing van de Kerkhistorie 102) . In de Gereformeerde belijdenis, dat er onderscheid moet gemaakt worden tusschen de ecclesia invisibilis, die altoos zich zelf gelijk blijft, en de ecclesia vr;ibilis, ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
373 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31

30dat achter de Kerk als phaenömenon schuilt niet een zekere abstracte idee van het Christendom of van de religie, 99) maar de evende realiteit van het uWf/-X ,:"QU XplfJ''TQ;) ~ dat dit uWf./.,X, dat het menschelijk oog niet aanschouwen kan en daarom voorwerp is des geloofs, zich openbaar ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
340 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

29 En nu zegge men niet, dat dit uitgangspunt voor de beoeening der Kerkhistorie geen verschil maakt, want de historio~raphie der Kerkgeschiedenis legt getuigenis af, dat mct dit ütgangspunt de hi toria EccJesiae Dei staat of val 7 Wanneer niet Gods Woord maar de philosophie het eigenijke wezen d ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
344 woorden
van 6