GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

30

dat achter de Kerk als phaenömenon schuilt niet een zekere abstracte idee van het Christendom of van de religie, 99) maar de evende realiteit van het uWf/-X ,:"QU XplfJ''TQ;) ~ dat dit uWf./.,X, dat het menschelijk oog niet aanschouwen kan en daarom voorwerp is des geloofs, zich openbaart op aarde in de ecclesia visibilis, die zeker in haar wijdsten vorm alle krachten van het Koninkrijk Gods omvat, maar haar vasten en concreten vorm vindt in de Christelijke Kerk als instituut. Dat Woord leert ons, dat deze zichtbare vorm, waarin de Kerk op aarde optreedt, niet toevallig of het werk van menschen is, maar door Christus zelt voor haar is ingesteld. 100) Eerst met die kennis uit Gods Woord toegerust, kan de kerkhistoricu zijn ' taak beginnen. Zijn object ligt dan voor hem, niet in een zekere zwevende en mystieke gestalte, maar in tastbare realiteit; niet in enkele vrome individuen, maar in de gemeenschap der Kerk. En tegelijk kan hij deze zichtbare Kerk liefhebben trots al het gebrekkige en zondige, dat haar aankleeft, omdat zij hem de openbaring is ' van het heerlijkste, dat op aarde wordt gevonden. . Moet aldus uit het Woord Gods de kennis van het ~ en de idee,'~ die d a G ilt, worden gevonden, datièîfde Woord et ook h princiep zijn, waardoor de ontwikkelingsgang van de Kerk e . (racht, waardoor die ontwikkeling wordt tot stand gebracht, ons worden verklaard. Indien de Kerk geen ontwikkeling kende, dan zou er gppn J,;d",.;p mln de Kerk 'te schrijven zijn. En de Roomsche K( stantsche geschiedschrijvers uit den tijd der R( dit miskend. Rome moet, waar ze de zichtbar Kerk vereenzelvigt, en uitgaat van het beginse der Kerk Goddelijk is, wel tot de conclusie ~ Kerk geen ontwikkeling wordt gevonden. "lh1 rakter" zegt Dr. HEINRICH Knm,10l) "schliesst ' keit ihres Seins und Wesens aus". En omge Reformatoren door hun breuke met het bes hun terug grijpen naar de urchristliche als meegewerkt tot de voorstelling, die in het FLACIU lLL YRICUS hare classieke uitdrukkin : Kerk geen ontwikkeling maar

I

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's