I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 1
NAAR AANLEIDING VAN HET)NDERWIJS-DEBAT INDE KAMER. Kuypar/\braWayKVAMSTEEDAM,N^J.1875.H.KRUYÏ. «, ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 2
DeOnderwijskwestiestaatnogmaalsshibbolethbijdestembusteworden.Men wemchtedat,wat daaroverinde kolommen vanDe Standaardgeschreven werd, vóór Juni in wijder kring verspreid mocht worden, ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 3
REDEVOERINO, gehouden indeZittingvandedoor Dr. A. Kuyper,Tweede Kamer derStaten-Generaal van 7 December 1874.(Al-gemeene beraadslaging over het lager Onderwijs).Mijnheerde Voonzitter. Ik hoop mij niet schuldig te maken n ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 4
Te minder aanvaard ik dit dilemma, omdat naar mijne vas teovertuiging de schoolwet van 1857 en het daarin gehuldigd systeem^ in stede van aan ons vaderland den verwachten zegen te brengen; veeleer eene diepe scheur door ons nationaal leven trok. Het moestmogelijk zijn ook ons land een schoolstels ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 5
hetonderwijseindelijkeenskometot het regt eener zelfstandigepositie.kon die aanvankelijk niet veroveren; en het lager onderwijs dateert, althans in den zin waarin wij dat woord verstaan, van- de 15de eeuw. Kbrt voor de hervorming vindt men de eerst ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 6
schoolwezen te voeren; 2. om waar het recht van vrijheid vau geweten het eischt, zelf scholen op te richten in strikt neutralen zin; en 3. om gehoorzaamheid af te dwingen aan de bepalingen, die van Staatswege voor het onderwijs zijn gemaakt. Men verstft. Wat ik bedoel is geenszins eene hiërarchie ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 7
Nu voerde de geachte afgevaardigde ons terug naar den tijd werkelijk eene machtige partij in den lande die meeningen koesterde; en zei er van: »Als wij vijf en twintig jaren terugblikken, dan zien wij, dat de algemeene opvatting deze was, dat de Staat niets anders is dan eene grjoote politiemacht ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 8
krachten, georganiseerd in vereenigingen, en wenscht dat deze een publiekrechtelyk karakter zullen erlangen. «Natuurlijk," zoo zegt die geachte afgevaardigde, ;/kan dat alles niet ondernomen worden door den Staat alleen hij moet particuliere krachten te hulp roepen, eu ook die zouden te kort schi ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 9
bezitten om te voorzien in de kosten van onderwijs voor hun kroost; en deswege zijn plicht erkennen om finantiëel te helpen, in dien zin, dat, stel het gemiddelde cijfer van kosten van elk kind ware eene raming veel booger dan tegenwoordig geldt de ƒ 25 Staat verplicht zou zyn om aan de ouders te ...
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 10
10ƒ400 op ƒ 900 brengen. Reken hierbij dat het personeel voor de klassen zal vermeerderd worden, en eene meerdere som van twee In de onderetelling dat millioen is stellig niet te hoog geraamd. het tegenwoordige stelsel goed en consequent wierd uitgevoerd e'ii dus de vrije school al ...