![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 32](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/32-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 32
28innert aan een of meer van de daareven genoemde typen. ^^'') Vergeten wij niet, dat het onzuivere „Erlebnis" van het angstige kind, van het eigenzinnige kind, van het hoogmoedige kind, als bron voor de ontwikkeling „vom Kinde aus" genomen, vanzelf een paedagogisch resultaat moet doen ber ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 11](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/11-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 11
7 Schleiermacher kon aansluiten met zijn „religionspsychologische Methode". ^R) En toch gaat de z.g. godsdienstpsychologie al dra een eigen weg. Het pro en contra van de waarde van het „Erlebnis" wordt door Scholz, Heiier, Otto, Girgensohn en anderen onderzocht, maar weldra blijken de godsdienstp ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 24](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/24-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 24
20verlangen naar orde en wet, ^^**) een orde en een wet, die zij zelf vorm gaf. De school was dan het contactpunt tusschen den chaos en de door de jeugd zelf omschreven orde, welke als hoogste ideaal had, het in liefde elkander dienen. ^^^) Misschien gelukkig voor deze scholen zelve, heeft ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 12](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/12-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 12
8 één sociaal levensverband. ^^) Lockes „disposition" is bij Rousseau geworden een spontane begeerte om te kennen en een uit de gevoelvol beleefde ervaringen gegroeid verlangen naar hetgeen hem goed is. Leven en opvoeding zijn hier één geworden — in systeem althans. De ontwikkeling van het kind, ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 33](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/33-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 33
29wording of het waarnemingsbeeld als primairen, door een prikkel ontvangen inhoud te scheiden. Concreter en meer scherp omlijnd voor ons eigen bewustzijn dan een hallucinatie, ook bewust te onderscheiden van de eidetische waarnemingsbeelden in den zin van Jaensch, ^^^) hebben de voorstell ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 13](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/13-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 13
9 hetgeen geleerd moest worden werd voorbijgezien. *^) En straks zet Herbart, die wel zegt op meer dan één punt deze van het leven vervreemde methodiek te bestrijden, ongewild de kroon op Pestalozzi's werk door zijn psychologie der voorstellingsmechanismen. *^) Met als resultaat, dat de 19e eeuw ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/25-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 25
21sterker spreekt dit, wanneer wij letten op wat men bij de „Erlebnis"psychologie voor de paedagogiek meende te kunnen doen. Nu heeft men, vooral ook met het oog op de paedagogiek, wel getracht op tweeërlei manier aan de gevaren te ontkomen. In de eerste plaats door van drieërlei „Erlebnis ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/14-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 14
IDhet object dezer wetenschappen is. Dit zocht hij in de objectivatie van gemeenschappelijke ervaring. ^^) Zoo kwam hij tot het belangrijke begrip van „das Dritte, das zwischen Subjekt und Objekt in liegt". ^'') Maar dit begrip is alleen te verstaan voor hem, die begonnen is met zijn eigen ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 34](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/34-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 34
30in het algemeen, dat ik heb tengevolge van het in aanraking komen met een bepaald object. Daarbij komt nog iets. Zoozeer kan onze kennende functie vrij zijn van de innerlijke beleving, dat ik mij een object of een situatie kan denken, zonder dat ik daarbij een aanschouwelijke voorstellin ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/15-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 15
IIuit het z.g. religieus mysticisme, uit de levensbeschouwing van de Sturm- und Drangperiode, uit de reeds vóór hem gepropageerde Lebensphilosophie, uit de theorie der ,,aanschouwings"-paedagogen en uit het mysticisme zijn duidelijk herkenbaar. Maar deze alle, vooral de Sturm und Drang- en ...