Jaarboek 1986-1987 - pagina 31
hoger beroepsonderwijs!) spelen normen en waarden een rol van betekenis. U, als leden van de VU, bent een nadere doordenking van uw gekozen identiteit niet alleen aan uw afkomst en stand verplicht, maar tevens uit lijfsbehoud (dit laatste voor hen, die menen geen tijd voor of zin in een dergelijk ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 32
Noten 1) Bewerking van een voordracht uitgesproken op 7-9-1987 door dr. A.J. Vermaat - voorzitter van het College van Bestuur van de Chr. Hogeschool Windesheim te Zwolle - ter gelegenheid van de opening van het academisch jaar 1987/1988 aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. 2) P.B. Boorsma, C. ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 33
Opening der Lessen Scholae aut vitae zitter iheid dam. 'icho-Rede door prof.dr. P.J.D. Drenth ter gelegenheid van de overdracht van het ambt van rector magnificus aan prof.dr. C. Datema.STCizeleoten, ;n) er )udee' als , Het ilate-s van 1 w.o. inisetonostand comstaatdaa ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 35
1. Inleiding Velen onder de hier aanwezigen zullen zich de dagen nog goed kunnen herinneren dat het wetenschappelijk onderwijs zich in een veilige en beschermde positie bevond en zich in alle rust en vrede kon ontwikkelen. Daarvan is momenteel geen sprake meer. Interne ontwikkelingen zoals schaal ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 36
2. Doelstellingen Wetenschappelijk Onderwijs De wet op het Wetenschappelijk Onderwijs noemt als de twee primaire doelstellingen van het wetenschappelijk onderwijs: de vorming tot zelfstandige beoefening van de wetenschap en de voorbereiding tot het bekleden van maatschappelijke betrekkingen, waar ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 37
taken en voor de garantie van de academische vrijheid niet volstrekt zonder gevaren. De evaluatie van de boven omschreven richting die veel universitaire activiteit is ingeslagen, en die op zichzelf niet negatief hoeft te worden gewaardeerd, moet toch plaatsvinden binnen de context van de wezenli ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 38
echter, aldus Doeser en Musschenga, ook nog zoiets als contributieve relevantie. Onderzoek is dan gerechtvaardigd als het een belangrijk onderdeel vormt in een groter geheel van het menselijk handelen en streven, bijvoorbeeld als het gaat om culturele ontv^'ikkeling, inzicht in de werkelijkheid o ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 39
was afgenomen, voor nadere reflexie open bleef was: hoe kunnen attituden, waarden, politieke en levensbeschouwingen en met name het daaruit voortvloeiende gedrag object van onderwijs zijn en — vooral — op zodanige wijze getoetst worden dat dit corrigerende, preventieve of sanctionele repercussies ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 40
teitsdiscussie, dispuutsfeest). Indien deze uitingen niet systematisch storend of kwetsend zijn, of niet "contra deum aut bonos mores" zoals dat vanoudsher operationeel gezien niet geheel scherp, maar op voor ieder toch niet mis te verstane wijze is geformuleerd, dienen ze naar onze opvatting met ...