Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 21
13 evenals Exodus XXI dit doet, en dus bestaat daar voor de vrouwen, — geen wonder dan ook, dat zij in Nederland, nu twee jaar geleden, het kiesrecht verloren! — de slavernij nog altoos voort 1). Max Wandl schrijft: „Die jüdische Magd steht dem jüdischen Knecht in allen Momenten gleich", enz. ^). ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 22
14 In Deuteronomium wordt de vrouw meer geëerd dan in Exodus. Nog andere bewijzen voert de geleerde Schrijver voor dit beweren aan. In het Verbondsboek (Exod. XXII: 16 en 17) komt het verleiden van eene jonge vrouw onder de bepalingen over schennis van eigendomsrecht voor; wordt dan ook als zooda ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 23
15 als een voorwerp van eigendom, 'toegebrachte schade. Volgens Keil zijn de zilverlingen eene boete voor den vader en zijn huis aangedanen smaad ^). Eindelijk, en ook daarin zou het lager standpunt van het Verbondsboek tegenover Deuteronomium uitkomen, was volgens Dr. Wildeboer in vroeger tijd g ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 24
16 doende om de onhoudbaarheid van wat hij zegt te zien, zoo voegt het ons niet te klagen, alsof zijne bereidwiUigheid om van dienst te zijn, ons den arbeid te zeer zou hebben verzwaard, en kunnen wij, rechtsgeleerden, den pUcht tot wederkeerig hulpbetoon gevoelende, aan theologen, bepaaldelijk a ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 25
17 de eenige beteekenis, die het Mozaïsch recht in ander opzicht heeft, wie het kortweg op dezelfde lijn met andere wetgevingen stellen zou. Reeds draagt het, gelijk wij opmerkten, het Gfoddelijk waarmerk zoowel wat de beginselen als wat de uitvoering, de toepassing, aangaat. Ware er een volk, he ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 26
18 Vlak omgekeerd is de ontwikkelingsgang hij het volk van Israël. Hier ontplooide de veelheid zich uit de eenheid. Geen aan elkaar vreemde elementen moesten eerst langzamerhand tot natie samengroeien. Veeleer was ahe inmenging van vreemde bestanddeelen moeielijk gemaakt. In het huwelijk komen th ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 27
19 En velen, hoezeer zij eenerzij ds gaarne anders zeggen wilden, meenen zich toch genoodzaakt op die vraag een ontkennend antwoord te geven. Bijzonder goede kennissen zijn man en vrouw wel, maar bloedverwant? neen. — Die band verbindt de kinderen aan de ouders, terwijl zij bovendien met den vade ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 28
2ÖNiet moest eerst een assimiatieproces doorloopen worden. De eenheid behoefde in niet één opzicht nog bereikt te worden, maar konde alleen worden verstoord. Ditzelfde nu vinden we insgelijks als type voor het nationaal verband terug in Israël. De aartsvader Jakob leeft voort ook in de lat ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 29
21 idee eene ware gedachte schuilt, behoort zij daarom niet meer aan den eisch des rechts onderworpen te blijven? Met de nationaliteitsidee is een spel gedreven. Zij is als dekmantel gebruikt geworden, waarachter zich eene staatkunde van eigenbelang verschool. Bovenal heeft Israels vorming ons te ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 30
•22ander, en loopt korter of langer door aanzienlijker maatschappelijken kring, bevat meer mannen van naam en talent, dan de lijn waarlangs men tot den ander afdaalt — maar toch reeds in Noach ontmoeten koning en bedelaar elkaar als bloedverwant. Des eenen weg raakt eerder dan die des ande ...