GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

100 resultaten
Filteren
van 10
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 21

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 21

13 evenals Exodus XXI dit doet, en dus bestaat daar voor de vrouwen, — geen wonder dan ook, dat zij in Nederland, nu twee jaar geleden, het kiesrecht verloren! — de slavernij nog altoos voort 1). Max Wandl schrijft: „Die jüdische Magd steht dem jüdischen Knecht in allen Momenten gleich", enz. ^). ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
346 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 22

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 22

14 In Deuteronomium wordt de vrouw meer geëerd dan in Exodus. Nog andere bewijzen voert de geleerde Schrijver voor dit beweren aan. In het Verbondsboek (Exod. XXII: 16 en 17) komt het verleiden van eene jonge vrouw onder de bepalingen over schennis van eigendomsrecht voor; wordt dan ook als zooda ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
354 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 23

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 23

15 als een voorwerp van eigendom, 'toegebrachte schade. Volgens Keil zijn de zilverlingen eene boete voor den vader en zijn huis aangedanen smaad ^). Eindelijk, en ook daarin zou het lager standpunt van het Verbondsboek tegenover Deuteronomium uitkomen, was volgens Dr. Wildeboer in vroeger tijd g ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
363 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 24

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 24

16 doende om de onhoudbaarheid van wat hij zegt te zien, zoo voegt het ons niet te klagen, alsof zijne bereidwiUigheid om van dienst te zijn, ons den arbeid te zeer zou hebben verzwaard, en kunnen wij, rechtsgeleerden, den pUcht tot wederkeerig hulpbetoon gevoelende, aan theologen, bepaaldelijk a ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
366 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 25

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 25

17 de eenige beteekenis, die het Mozaïsch recht in ander opzicht heeft, wie het kortweg op dezelfde lijn met andere wetgevingen stellen zou. Reeds draagt het, gelijk wij opmerkten, het Gfoddelijk waarmerk zoowel wat de beginselen als wat de uitvoering, de toepassing, aangaat. Ware er een volk, he ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
384 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 26

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 26

18 Vlak omgekeerd is de ontwikkelingsgang hij het volk van Israël. Hier ontplooide de veelheid zich uit de eenheid. Geen aan elkaar vreemde elementen moesten eerst langzamerhand tot natie samengroeien. Veeleer was ahe inmenging van vreemde bestanddeelen moeielijk gemaakt. In het huwelijk komen th ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
461 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 27

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 27

19 En velen, hoezeer zij eenerzij ds gaarne anders zeggen wilden, meenen zich toch genoodzaakt op die vraag een ontkennend antwoord te geven. Bijzonder goede kennissen zijn man en vrouw wel, maar bloedverwant? neen. — Die band verbindt de kinderen aan de ouders, terwijl zij bovendien met den vade ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
405 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 28

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 28

2ÖNiet moest eerst een assimiatieproces doorloopen worden. De eenheid behoefde in niet één opzicht nog bereikt te worden, maar konde alleen worden verstoord. Ditzelfde nu vinden we insgelijks als type voor het nationaal verband terug in Israël. De aartsvader Jakob leeft voort ook in de lat ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
382 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 29

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 29

21 idee eene ware gedachte schuilt, behoort zij daarom niet meer aan den eisch des rechts onderworpen te blijven? Met de nationaliteitsidee is een spel gedreven. Zij is als dekmantel gebruikt geworden, waarachter zich eene staatkunde van eigenbelang verschool. Bovenal heeft Israels vorming ons te ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
262 woorden
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 30

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 30

•22ander, en loopt korter of langer door aanzienlijker maatschappelijken kring, bevat meer mannen van naam en talent, dan de lijn waarlangs men tot den ander afdaalt — maar toch reeds in Noach ontmoeten koning en bedelaar elkaar als bloedverwant. Des eenen weg raakt eerder dan die des ande ...

Rectorale redes
D.P.D. Fabius
392 woorden
van 10